Wat hangt rond mijn kraan?

Beste lezer,
Na de opkuis onder mijn wasbak zag ik een wit-blauw achtige korrel substantie rond een kraantje. Hier komt denk ik warm water door en is soms vochtig na de vaatwas. Is dit kalk? Is de kraan kapot?
Alvast bedankt.

Toegevoegd na 31 minuten:
Zie link voor foto (upload via tinypic)
http://i66.tinypic.com/2wrlmo6.jpg

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Zoals ik de foto bekijk is de koppeling van het kraantje een beetje lek. De witte aanslag is kalk. De blauwige verkleuring kan geen kopersulfaat zijn, want ik neem aan, dat je geen zwavelzuur hebt gebruikt om de zaak schoon te maken. Door de kalk krijg je wat reacties met het koper en wordt o.a. koperoxide en/of kopercarbonaat gevormd. Deze koperverbindingen geven de verkleuring.
Maak het kraantje en de koppeling schoon met een koperen borsteltje (een grote tandenborstel met koperdraadjes in plaats van staaldraad). Als je er dan een vloeipapiertje (toiletpapier) omwikkelt kun je na een dag zien of het nat is. Dan toch maar de koppelingen (laten) aandraaien.