Wie is er aanwezig bij het tekenen van een voorlopige koopakte?

Deze week ga ik de voorlopige koopakte van mijn hopenlijk nieuwe woning tekenen, wie moeten of zijn hierbij aanwezig zijn behalve ikzelf natuurlijk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
8.4K
ronron1212
6 jaar geleden
De eigenaars en de makelaar.
ronron1212
6 jaar geleden
De nieuwe eigenaar dus de kopers en de makelaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Makelaar hoeft niet per se; als het bv via internetmakelaar is verkocht (of zonder makelaar). Volgens mij hoeven zelfs koper en verkoper niet bij elkaar te zijn; kan ook apart van elkaar (2 exemplaren tekenen; voor beide 1)

Antwoorden (3)

Niemand
Je gaat gewoon naar de notaris en daar teken je, Behalve als je het huis samen met iemand anders koopt, dan zal die ander ook moeten tekenen.
Maar het is niet zo net als bij een huwelijk dat er getuigen bij moeten zijn. (maar als jij iemand mee wilt nemen als steun en voor gezelligheid of om de boel op een foto te zetten, zal de notaris of geen bezwaar hebben, of die ander vragen in de wachtkamer te wachten
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Notaris voor een voorlopige koopakte ?!
Dacht het niet de makelaar doet dat
Voorlopige koopakte teken je bij de makelaar dus in principe de makelaar En jij meer niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deaal
Een huis kun je ook kopen zonder makelaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar wie zegt dat en de verkopende partij kan ook nog een makelaar hebben
Voor de meesten is dit een beetje een strikvraag.
Een voorlopig koopcontract is alleen de koper en verkoper nodig, het is wel verstandig dat er een makelaar bij is maar het is niet nodig.
Als koper heb je 3 dagen bedenktijd vanaf de ondertekening en kun je zonder reden van de koop afzien.
Als je na de bedenktijd besluit om toch niet te kopen, moet je een boete betalen. Deze boete is vaak ongeveer 10% van de koopsom. Je kunt dit voorkomen door ontbindende voorwaarden in het koopcontract te laten opnemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De verkoper en koper kunnen apart va elkaar tekenen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
Dat zal moeilijk gaan als er geen makelaar bij is.
ronron1212
6 jaar geleden
@WHuls dan nog kan dat apart de verkopende partij tekent en stuurt het door naar de koper en die stuurt een getekend exemplaar retour aan de verkoper.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
Niet zo verstandig, want dan heb je op dat moment zelf geen exemplaar met de handtekening van de andere partij.
Het is gebruikelijk dat koper en verkoper tegelijk ondertekenen en beiden direct een exemplaar krijgen.
ronron1212
6 jaar geleden
Heel veel huizen gekocht en verkocht nog nooit meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
Dan doe je dat in vertrouwen denk ik.
Want van wanneer ging bij jou de bedenktijd dan in, vanaf de eerste of tweede handtekening?
ronron1212
6 jaar geleden
datum en tekening koper verkoper tekent eerst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
Oké, bedankt voor je antwoord, ik wist niet dat dat ook kon
Een mens is nooit te oud om te leren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor jullie antwoorden ☺
tinus1969
6 jaar geleden
Als je een partner hebt, moet die mee. Je kunt ook machtigen maar direct tekenen is handiger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
Dat is alleen als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent.