Regenwater zakt niet weg op terrastegels, hoe op te lossen?

We hebben nieuwe terrastegels aangelegd. Vanaf het huis lopen deze keurig naar achter naar de schuur. Omdat we geen water in de schuur wilden hebben we de tegels richting schuur omhoog laten lopen. Stom, want nu ontstaat er natuurlijk een dal waar het regenwater in blijft staan met alle gevolgen vandien straks: verzakkingen etc. Hoe zouden we dat nu op kunnen lossen? De tegels lopen af naar rechts dus misschien aan de re herkent drainagemogelijkheid maken? Of het afvoerputje verleggen? Bedankt alvast voort het meedenken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
10.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Aflopen naar afvoerputje. Door de tegels gaat het (gelukkig) niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Infiltratie put maken, dat kan ook onder het terras op de plek waar het water zich nu verzamelt.

Het beste antwoord

Wellicht Ik neem aan dat je hele terras opnieuw betegelen, maar dan met het goede verloop geen aantrekkelijke optie is.

Ik zou daarom in je "dal" een gootje aanleggen dat het water naar de zijkant afvoert. Vandaar moet je even kijken waar je definitief met het water heen gaat.
Kan het daar wél normaal de aarde in vloeien, prima dan laat je het maar lopen.

Lukt dat niet dan kun je een bezinkput aanleggen:

Koop een regenton en doorzeef de bodem daarvan met gaten. Graaf deze helemaal in de grond en vul hem met goedkope kiezelstenen. Laat het water van je gootje dan via het deksel in de ton lopen.
De ton dient dan als vat om de piek van het regenwater tijdens de bui op te vangen. In de droge perioden kan het water dan vanuit de ton rustig de aarde inzakken zodat de ton weer leeg is bij de volgende bui.
De kiezels in de ton voorkomen dat de ton onder de druk van de omringende aarde in elkaar zakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er 5 mm valt op 20 m2 terras dan gaat het al om 100 liter. Dat past niet in die ton met stenen. Als de grond goed water opneemt, dan werkt een lege regenton met rondom veel gaatjes en speciaal doek eromheen wel. (als het terras niet te groot is)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit antwoord bracht me op ideëen. Bij de regenton moest ik even nadenken. Waarom een regenton? Om de kiezelstenen bij elkaar te houden dacht ik. Dat heb ik op een andere manier opgelost nl. door worteldoek te gebruiken. Het antwoord bracht me op het goede spoor, dus hartelijk dank!

Andere antwoorden (2)

Zou beginnen met het aanleggen van een paar bloemperkjes en langs de zijkant open laten.
Daar eventueel een afvoerput maken.
De hoeveelheid neerslag wordt met de jaren hoger en daar zul je rekening mee moeten houden.
Dus totale betegeling is niet verstandig.
6 jaar geleden
Ik zou opnieuw beginnen: meer aarde, minder problemenn.
De beste oplossing is vermoedelijk een pad met enkele tegels tussen huis en schuur. Genoeg ruimte voor hemelwater om weg te kunnen in de aarde/aan te leggen bloembedden. Geen probleem meer met water dat niet kan wegzakken in de aarde en dus blijft staan en een probleem veroorzaakt.

Daarna in een hoek van de tuin een leuk terras aanleggen waar je met tafel en stoelen kunt zitten. daarnaast bloemperken met struiken/planten aanleggen. Rondom een doorlopend bloemperk maken, behalve bij de poort naar buiten , de deur naar binnen en bij de schuur natuurlijk. Beperk je niet tot een bloemperkje met daarin een paar plantjes of een enkel struikje.
Het is natuurlijk jammer en het is ook jarenlang goed gegaan, maar die tijden zijn voorbij, dus maatregelen tot minder wateroverlast zijn niet voor niets aan de orde van de dag. Succes!