Kun je met een wajong uitkering op jezelf wonen?

Ik ben 21 en ik ontvang 888 euro per maand , ik wil graag op mezelf wonen maar me ouders willen me hier niet bij helpen, is het mogelijk om hiermee een appartement te huren ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
8.3K
MarBet
6 jaar geleden
Wij hebben natuurlijk geen zicht op eventuele extra kosten die jij hebt vanwege de reden van je Wajong. Los daarvan moet het zeker kunnen, al moet je dan wel gaan voor een goedkope huurwoning. Het kan wel lastig zijn die te krijgen: sta je ingeschreven voor sociale huurwoningen in de plaats waar je wilt wonen? Zeker in steden moet je wel rekenen op een wachttijd van enkele jaren. Soms zijn er 'direct te huur' woningen, waar je niet voor ingeschreven hoeft te staan. In dorpen is het wat makkelijker iets te krijgen en ook buiten de randstad heb je wat meer kans.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Als je het aan kan, zou je inderdaad op jezelf kunnen wonen, wellicht heb je nog wat ondersteuning nodig, bij de dagelijkse huishoudelijke taken, afhankelijk van je hulpbehoefte zou je dit met een pgb kunnen financieren en zorg inkopen bij een bureau.

Antwoorden (2)

Met alleen die € 888,- per maand zal je niet heel ver komen, maar je hebt dan ook nog recht op huurtoeslag en zorgtoeslag, waardoor het wél mogelijk moet worden om zelfstandig te wonen.
jc54
6 jaar geleden
Ja, je kunt met een wajong uitkering op jezelf gaan wonen. Mogelijk heb je naast de uitkering die je nu al krijgt nog mogelijkheden voor ondersteuning.

Het zou kunnen dat je recht hebt op ondersteuning vanuit de gemeente. Je kunt het beste met jouw gemeente bellen om te vragen welke mogelijkheden er zijn.

Misschien heb je ook recht op toeslagen vanuit de Belastingdienst. De Belastingdienst kan je hier meer over vertellen.

Vanuit je Wajong-uitkering is misschien ook een mogelijkheid. Namelijk de toeslag.
Als je met je totale inkomen (Wajong plus je evt salaris) onder het sociaal minimum zit dat voor jouw leefsituatie geldt, kan je misschien een toeslag krijgen die jou aanvult tot het sociaal minimum.

Actuele informatie over de toeslag vind je hier: http://bit.ly/1rUNWLY
Onder deze link vind je ook het aanvraagformulier voor de toeslag.

Op deze website van Nibud kun je zelf vast kijken waar je recht op zou kunnen hebben: http://berekenuwrecht.nibud.nl
Bronnen:
AlphaLimaSierra