Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn antieke klok weer aan het lopen?

Antieke klok. Twee opwindmechanismen: 1 voor de slag, 1 voor het uurwerk. Klok was afgelopen. Beide mechanismen weer opgedraaid, slinger in beweging gezet, maar na enkele minuten staat hij weer stil. Nooit eerder gehad.

Hangt niet uit het lood. Is er wellicht een haakje los? Er zitten aan beide zijden 2 luikjes. Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je zegt: “Hangt niet uit het lood”.
Hoe weet je dat zo zeker?
En misschien moet deze klok juist wel een klein beetje scheef hangen.
In mijn ogen is het niet zo dat de klok precies ‘recht’ moet hangen, maar vooral dat hij precies in dezelfde stand moet hangen als toen hij helemaal afgelopen was (want daar valt voor mij toch al gauw de verdenking op: dat daaraan iets veranderd is).
Het feit dat-ie de laatste keer helemaal afgelopen is, bewijst dat hij toen goed liep, en maakt het niet meteen voor de hand liggend dat het nu aan vervuiling ligt.
Kan het misschien toch zijn dat iemand anders al aan de klok gezeten heeft?
En hoe lang heeft de klok stilgestaan?

Als de klok een normaal tikkend geluid maakt nadat je de slinger in beweging hebt gezet, lijkt het uurwerk goed te werken.
Aan het geluid van het tikken in combinatie met de beweging van de slinger tot iets voorbij elke tik (de slinger moet zowel naar links als naar rechts zichtbaar en hoorbaar even ver voorbij de ‘tik’ doorslingeren) is vaak te zien dat een klok toch niet helemaal goed hangt. Ik raad je aan om bij het een klein beetje ‘verhangen’ eerst een dun potloodstreepje op het behang te zetten bij de plek waar de achterwand van de klok hing voordat je gaat experimenteren. Eventuele volgende streepjes kun je dan iets hoger zetten ter onderscheid.

Dit komt natuurlijk vaker voor. Dus online gezocht.
Iemand met verstand van klokken schrijft iets dergelijks:

“Als uw klok stil gaat staan controleert u dan eens het volgende:
Staat uw klok stabiel en waterpas opgesteld? Wandklokken moeten met de achterwand vlak en waterpas tegen de muur hangen. Tikt de klok scheef? Dus niet tik-tak-tik-tak maar tiktak—tiktak. Hang of zet de klok zodanig dat hij recht tikt, dus klinkt als tik-tak-tik-tak. Ga niet aan de slinger buigen om één en ander te verhelpen, want dit gedeelte van de klok is erg kwetsbaar.
[...]
Let u er op dat wandklokken met een lange slinger, zoals comtoiseklokken, niet dicht bij een deur of raam opgehangen worden. Door tocht, of doordat er (ongemerkt) tegenaan gestoten wordt, kunnen ze zonder (schijnbaar) aanwijsbare reden stil gaan staan.”
Bron: https://lars-dekker.nl/klokkenmaker-tips/ (en daar staan méér punten om te checken).
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi. Ik vond het inderdaad onwaarschijnlijk dattie vuil was. En ik ga em echt niet in thinner dopen.Hij zit in een gesloten kast en hier wordt niet gerookt. Dat 'tiktak' had ik ook al geluisterd. Pas NADAt hij niet meer liep ben ik gaan 'schuiven'. Hij hangt nu weer als eerst. (Dat zie ik aan de imprint op de muur). Ik heb op de site van de klokkenmaker gekeken. Woont niet ver hiervandaan, denk dat ik em maar ga brengen. Bedankt voor je tip.

Andere antwoorden (1)

Het uurwerk zal wel vervuild zijn met stof en wellicht aanslag van roken.

Het uurwerk demonteren.
Een fles thinner kopen.
Het uurwerk in een bakje met thinner volledig onderdompelen.
Na een uurtje het uurwerk er uit nemen, en een uur aan de lucht laten drogen.
99% procent kans dat na montage van het uurwerk de klok het weer doet.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing