Als de huisbaas op vakantie is en hierdoor niet bereikbaaris, is hij dan aansprakelijk als je een huis misloopt vanwege geen verhuurdsverklaring?

Ik ben uitgeloot voor een loting woning na 4 jaar reageren bij de woning bouw. Nu willen ze verschillende documenten hebben aangeleverd, die ik ook allemaal kan aan leveren behalve één. Namelijk de verhuurdersverklaring.

Mijn huurbaas gaat regelmatig een maand op vakantie en is dan onbereikbaar. Zijn zoon neemt dan het grove werk over, maar ondertekend niets als dat gevraagd word. Aangezien hij pas na de 20e terug komt, als het niet later is, kan ik tot die tijd het benodigde document niet aanleveren en is de kans aanwezig dat de woning naar de volgende kandidaat gaat.

Wat zijn mijn rechten hierin en kan ik de huurbaas aansprakelijk stellen voor bijvoorbeeld nalatigheid als het niet door gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je huidige huisbaas is daarvoor niet aansprakelijk te stellen. Een verhuurdersverklaring is geen verplicht document. De verhuurder van je toekomstige woning kan zelf wel die verplichting hanteren, echter is je huidige verhuurder niet wettelijk verplicht de verklaring op te stellen of een kant-en-klaar document te tekenen. Ook als hij niet op vakantie is kan hij in feite weigeren te tekenen. Hij is dus ook niet aansprakelijk voor het mislopen van een woning omdat je de verklaring nu te laat zou krijgen. Als je al een tijdje op huizenjacht bent, had je ook al eerder (voordat je huidige huurbaas op vakantie ging) om een schriftelijke verklaring kunnen vragen. Meestal is het geen probleem als die verklaring een paar weken of maanden oud is. Je kunt nu proberen bij de woningbouw uit te leggen dat je huidige huisbaas toevallig net op vakantie is en de verklaring daardoor een paar weken later komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100