Kun je een conifeer stam omzagen? Zo ja, om welk type zaag gaat het dan?

De stammen zijn ca 30 cm in omtrek en 1.80 hoog.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
3K

Antwoorden (2)

Gebruik voor het zagen een beugelzaag ofwel spanzaag (zie afbeelding).
Begin te zagen aan de zijde waar je de boom NIET wilt laten vallen. Zaag tot iets meer dan halverwege SCHUIN naar beneden (ongeveer een hoek van 45 graden). Zaag dan aan de zelfde kant bijna horizontaal, zodat je een soort wigvorm uit de stam zaagt. Als de de wig eruit hebt zaag je gewoon verder recht-toe-recht-aan met een beetje duwen tegen de staam naar de zijde waar hij moet vallen.
De beugelzaag heeft een grove zaagtand en loopt niet zo gemakkelijk klem tijdens het zagen.
Toegevoegd op 08 september 2020 18:13: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zoals eerder al vermeld, de beugelzaag, maar ook een kettingzaag of een flinke recipro-zaag zou je voor dit karwei kunnen gebruiken.