Kan ik nu al iemands huis kopen als die er pas eind 2018 uit gaan?

Wij willen graag iemand huis kopen, maar deze gaan er pas uit eind 2018.

Welke opties zijn er hier voor mogelijk?

HELP.

Toegevoegd na 40 seconden:
Deze mensen kunnen pas volgend jaar in mei 2018 zelf beginnen met bouwen wegens drukte bij bouwer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijna alles is mogelijk.
Vooral de risico's zijn belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is de reden om het nu al te doen? En wil je de koop echt al nu doen, dus volledig op jouw naam en betalen of alleen een (voorlopig) contract tekenen?
ronron1212
7 jaar geleden
Een koopcontract @Jackd De passage vind pas plaats bij de notaris en de betaling ook. Dus op het moment dat je daad werkelijk het huis overneemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals de hoofdvraag gesteld is gaat het niet enkel om een koopcontract, hoewel dat wel waarschijnlijker is, lijkt het me toch handig even op de vraagsteller te wachten.
paulus811
7 jaar geleden
Ik zou ook zeker een boeteclausule inbouwen voor als eind 2018 niet gehaald wordt of hele goede afspraken maken dat ze dan sowieso vertrekken. Met zo'n lange termijn planning is dat risico groot. Overigens neem je ook een financieel risico. Hypotheekoffertes zijn meestal maar 3 maanden geldig. Daarna verlopen ze of moet je ze tegen betaling verlengen, maar dat kan niet oneindig. Voor eind 2018 moet je 6-7 keer verlengen, of het niet onaanzienlijke risico lopen dat de rente en dus je woonlasten behoorlijk stijgen. En hoe zit het met je eigen woning? Die kun je eigenlijk nog niet te koop zetten, niemand wil m hebben met een dergelijk lange termijn. Ook dat is een risico, maar wellicht ook een voordeel als de huizenprijzen stijgen en je later verkoopt. Als laatste zou het nieuwe kabinet de hypotheekrente aftrek versneld kunnen afbouwen. Dat doet de prijzen (voor jouw huis dus) geen goed en jouw toekomstige woonlasten ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd wij willen nu al graag het huis kopen omdat wij er helemaal weg van zijn en zo zekerheid willen hebben dat niemand anders er mee gaat gaan lopen. Maar ik denk, ben bijna zeker, dat we het nu nog niet kunnen kopen en op onze naam zetten, omdat de verkoper er zelf nog in woont tot eind 2018, omdat ze zelf nog bezig zijn met een nieuwbouw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zal nu moeilijk een hypotheek kunnen krijgen, maar als je het geld "gewoon" hebt liggen dan kan je het kopen. Houdt er verder rekening mee dat je behoorlijke risico's neemt. Er is een verwachting dat de huizenprijzen blijven stijgen, ze zullen er dus een behoorlijk stevige prijs voor willen hebben.
Ook een flinke waarborg, neem 10% dan heb je het over 30.000,- op 300.000,-
Dalen dan de prijzen, dan heb jij toch die 300.000,- afgesproken, maar bijna onmogelijk dat je nog een hypotheek krijgt omdat het onderpand (het huis) nog maar 250.000 waard is. Dan ben je die 30.000,- dus kwijt. Natuurlijk kan je alles onder voorbehoudt van financiering doen, maar dan zijn de verkopers eigenlijk gek als ze dat doen. Praktisch komt dat er bijna op neer dat jullie het dan kopen als de prijzen stijgen en niet kopen als de prijzen dalen. Aan de andere kant zijn dit soort risico's enigszins in te schatten en is het maar 1,5 jaar.
0,5 tot een jaar is niet eens extreem. Kunnen jullie niet afspreken om begin 2018 om de tafel te gaan zitten?
Het scheelt ook behoorlijk in de kosten als er niet of nauwelijks een makelaar aan te pas hoeft te komen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
In 1999 kon dat wel. Mijn ouders hebben toen in april het huis gekocht wasr ze nu nog wonen. De oude bewoners konden er pas op 1 mei 2000 uit ook i.v.m. nieuwbouw. Het huis waar mijn ouders in woonden werd ook verkocht eind 1999 en die bewoners kregen de sleutel pas op 14 mei 2000. De bewoners van het huis wat mijn ouders gekocht hadden baalden wel. Want in maart 2000 ging de ketel kapot. En omdat mijn ouders het huis gekocht hadden met een goed werkende ketel moest deze vervangen worden door de bewoners. Ook al zouden ze er nog maar anderhalve maand wonen (reparatie kon niet)

Antwoorden (1)

Je kunt nu al zonder problemen een huis kopen.
Belangrijk is wel dat je een koopcontract maakt.

De belangrijkste afspraken waaraan de verkoper van een woning zich moet houden zijn:

Levering vrij van hypotheek
De kopende partij moet ervan uit kunnen gaan dat de woning niet meer belast is met het recht van hypotheek. De prijs is immers op deze aanname vastgesteld. Deze bepaling verzekert de koper er ook van dat de woning niet alsnog door de bank verkocht kan worden omdat de verkoper failliet is verklaard.

Levering vrij van verontreiniging
De verkoper verklaart hierbij dat, voor zover hij weet, de grond niet verontreinigd is. Dit is uiteraard geen garantie. Als je als koper wil uitsluiten dat de bodem verontreinigd is, zal je een bodemonderzoek moeten laten uitvoeren.

Levering vrij van lasten
De verkoper moet bijvoorbeeld garanderen dat alle onroerende zaakbelasting (OZB) voor de overdracht aan de gemeente voldaan is.

Levering vrij van huur en pacht
De verkoper verklaart hierbij dat er geen huurcontract loopt waar huurders zich op kunnen beroepen. Dit betekent dat de verkoper alleen het recht heeft gekregen gebruik te maken van de woning.

Dit koopcontract kan eventueel worden ingeschreven in de openbare registers. De koper is daardoor beter beschermd tegen bijvoorbeeld levering van de woning aan een hogere bieder of tegen faillissement van de verkoper. De wet stelt ook beperkingen aan het vooruitbetalen van de koopsom door de koper. Bij aankoop van een woning of appartement kun je niet verplicht worden tot het vooruitbetalen van de koopprijs. Wel kan de verkoper bedingen dat de koper een bedrag van maximaal 10 procent van de koopprijs (ingeval van nieuwbouw maximaal 10 procent van de aanneemsom) in depot stort bij een notaris als waarborgsom voor het nakomen van de verplichtingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeeld koopcontract:
https://www.eigenhuis.nl/docs/default-source/downloads/kopen/koopovereenkomst-bestaande-eengezinswoning-(model-2014).doc?sfvrsn=13
SimonV