Glaswol in cv-ruimte en waarom kan ik mijn huis niet warm stoken?

Hallo, ik heb twee vragen over mijn cv-ketel. Allereerst klaagde mijn cv-controleur laatst over het glaswol in de cv-ruimte. Dat is aangebracht door de vorige eigenaar van mijn woning, wsch. omdat dit geluidswerend zou moeten zijn. Maar volgens de controleur kan dit beter weggehaald worden en heeft het geen geluidsdempend effect. Het glaswol zorgde voor jeuk op de armen van de controleur en dat was niet plezierig.

Mijn tweede vraag gaat over de ketel zelf. Ik heb een elf jaar oude Intergas Kombi Kompact ketel. Mijn huis telt zo'n 135 vierkante meter en heeft drie verdiepingen. Nu valt het me al een aantal jaren op dat de woonkamer nauwelijks warm te stoken is. Het is ook een grote kamer met een aangrenzende serre, maar de radiator in die kamer wordt bijna niet warm, of het duurt heel lang. Ligt dit aan de cv-ketel (die op de derde verdieping staat), of aan de radiator? De radiator stamt wel uit 1980, dus is misschien verouderd. Zou ik die beter kunnen laten vervangen door een nieuwe?

Vriendelijke groet,
Peter.

7 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als die controleur net geweest is zal het niet aan de ketel liggen. Ik zou meer denken om de radiators te ontluchten en bij te vullen... (als die controleur dat al niet gedaan heeft, en anders weer die man oproepen)...!
pete1000
7 jaar geleden
Dank voor jullie antwoorden. Het vreemde is dat niet alle radiatoren afgesloten kunnen worden. Je kunt wel de knop helemaal dichtdraaien, maar ze blijven toch werken. Ze blijven heet. Dat heeft volgens mij te maken met de ouderdom van die radiatoren, denk ik. Dit huis en de radiatoren stammen uit 1980. Dus alweer 47 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2017-1980= 37 Radiator knoppen kan je (meestal eenvoudig) vervangen, dan zou ik er meteen thermostaat kranen op zetten. Bij correct gebruikt verdienen die zich snel terug. Een radiator kan eigenlijk niet verouderen.
pete1000
7 jaar geleden
Hartelijk dank! Alleen mijn vraag over het glaswol blijft nog open staan. Hopelijk kan iemand die nog beantwoorden. Vriendelijke groet, Peter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Glaswol verwijderen.
Lange mouwen aan en mondkapje op, want dat wat de jeuk veroorzaakt komt ook in je longen. Eventueel kan je altijd nog iets terugplaatsen.
Steenwol werkt trouwens een stuk beter als geluidsisolatie en dat jeukt ook niet.
Maar ook dat wil je liever niet zonder afwerking plaatsen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij het verwijderen opletten dat er zo min mogelijk troep in je huis komt. Ideaal doe je het op een dag dat de wind goed staat en je twee ramen tegen elkaar open kan zetten zodat de vezels meteen naar buiten waaien. (en niet door je hele huis)
pete1000
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de antwoorden!

Antwoorden (1)

Dat je andere radiatoren blijven werken als de kranen dicht staan, is niet echt in orde.

De ketel geeft in elk geval goed heet water.

Warm water wil vanzelf eigenlijk nooit naar beneden, en koud water wil niet omhoog. Ik weet niet in hoeverre dit bij bovenin een gebouw geplaatste ketels problemen kan geven, maar bij een soort van waterzijdige kortsluiting op een hoog niveau (een te gemakkelijke weg terug naar de pomp) zal de stroming onderin een installatie daaronder lijden. Ik ben geen deskundige, maar dit lijkt me theoretisch mogelijk, en hier zou het hele koud/warm probleem al mee verklaard kunnen zijn.
In dat geval kan ik me indenken dat je met het advies van wimkees al een heel stuk opgeschoten bent. Maar het is nu ook geen winter meer, dat heeft misschien ook geholpen.

Ik ga het voor een goed begrip nu eerst even hebben over die warme radiatoren, die zelfs warm blijven met de knop helemaal dichtgedraaid.

Soms kunnen radiatorkranen niet volledig dichtgedraaid worden. (Zie eventueel noot 1 onderaan.)
En áls een radiatorkraan niet helemaal afsluit, resteert er een sterk verminderde hoeveelheid doorstroming per tijdseenheid. Dat moet te merken zijn. Niet echt aan de bovenkant van de radiator (want het heetste water is ook het lichtste en wil altijd bovenin blijven hangen en daarbij het al aanwezige water naar benenden duwen), maar aan de onderkant, en op het tussengelegen gedeelte. Bij een geopende kraan die goed water doorlaat, moet een goed werkende installatie de radiator bovenin heet krijgen én het water moet er snel genoeg doorheen stromen zodat het onderin ook nog aardig warm is, maar het zal daar niet helemaal even heet kunnen zijn als bovenin. Voor een mensenhand kan het soms allebei wel gewoon loeiheet aanvoelen; met de hand voelen werkt niet echt nauwkeurig bij heel hete temperaturen.

Als de kraan bijna helemaal dichtgedraaid wordt, moet je na verloop van tijd kunnen constateren dat het onderste deel van de radiator wat minder warm is geworden, of misschien zelfs lauw of koud. Aan de mate waarin het bij aanvoer vrijwel onveranderd hete water tijdens het gelijkmatig zakken in de radiator afkoelt, kun je voelen hoe snel het er nog doorheen stroomt. Gewoon op verschillende hoogten voelen en de warmte vergelijken.
Met de radiatorkraan dichtgedraaid, mag er eigenlijk geen heet water meer bovenin de radiator binnenstromen.

(Zie vervolg in reacties)
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
(Vervolg) Bij jouw goede (of laat ik zeggen: nauwelijks beklaagde) radiatoren blijft er echter voortdurend wat heet water binnenstromen, en daardoor blijft de bovenkant heet aanvoelen. Uiteraard moet je het hete water in een radiator na het dichtdraaien van de kraan ruim de tijd geven om af te koelen, voordat je de conclusie kun trekken dat de knop water door blijft laten, want de warmte blijft bovenin de radiator het langst aanwezig.
Nauwkeuriger is de ketel langere tijd, bijvoorbeeld een nacht van vrijdag op zaterdag, afzetten en met dichtgedraaide radiator bijvoorbeeld op de zaterdagmorgen constateren dat die dan bovenaan toch langzaam warm gaat worden. Dan weet je zeker dat er water doorheen stroomt. Nu, na al deze achtergrondinformatie, bespreek ik je meestbeklaagde, niet vlot warm wordende woonkamerradiator.
Als die zoals je schrijft na lange tijd wachten uiteindelijk tóch best warm wil worden (en je die warmte dan ook meer naar onderen aan de radiator nog kunt voelen!), is er mogelijk sprake van een te lange aanvoerweg of in dat deel van de leidingen te geringe stroming (bijvoorbeeld doordat het rondgepompte water hoofdzakelijk langs een andere weg van minder weerstand terug naar de pomp kan stromen. Of doordat de pomp niet goed meer presteert. Net zoals dat andere kranen soms niet echt dicht gaan, kan een radiatorkraan soms ook gewoon te weinig doorlaat bieden.
Het kan ook zijn dat er het voetventiel van die radiator niet helemaal open staat (ik verwijs voor het begrip ‘voetventiel’ weer naar noot 1).
En het moet al gek zijn, maar wie weet zit er lucht in die radiator (maar ik geef toe: dat is bij een onderste radiator met een ketel op de bovenverdieping érg onwaarschijnlijk, maar door fout aangelegde leidingen kun je wel gekke dingen tegenkomen). Kranen en radiatoren kunnen uit zichzelf niet iets laten mislukken. Maar met mensenhanden in de buurt kan álles fout gaan. Ik zou weleens naar je installatie willen kijken. Maar voor een beetje goede verwarmingsinstallateur (wat ik niet ben) met kennis van zaken moet het een fluitje van een cent zijn om hier (waarschijnlijk meerdere) fouten te vinden. En een echt goede vindt ze uiteraard allemaal. Warm water wil in een relatief minder warme omgeving omhoog, en koud water wil in een relatief warmere omgeving omlaag. Dat is een natuurwet, waar door allerlei oorzaken nog wel eens tegen gezondigd wordt. (Noot 1 en 2 in slot)
Bordensteker
7 jaar geleden
(Slot) Noot 1. Er bestaan hier en daar nog radiatorkranen die (net als de volumeknop op een radio) niet eens één keer helemaal rondgedraaid kunnen worden tussen volledig open en dicht. Bij zulke knoppen kan er een stuitnok in de knop zitten, die bij een onjuist aangebrachte knop zelfs kan verhinderen dat de waterdoorlaat inwendig helemaal open komt. Allemaal meegemaakt, maar dat stamde denk ik nog uit de tijd dat er nog radiatoren werden geïnstalleerd zonder zgn. voetventielen*, en door dan de knop expres teveel linksom op het asje vast te zetten kon men toch de maximaal haalbare doorstroming beperken naar een kleine radiator in een kleine of minder belangrijke ruimte (bijvoorbeeld de hal achter de voordeur).
Uiteraard kan bij zo’n radiatorkraan de knop ook iets te ver réchtsom op het asje vastgezet zijn, en dan heb je een kraan die nooit helemaal dicht kan. *Een voetventiel is een extra afsluiter, die op de afvoerleiding onderaan de radiator wordt aangebracht, dus waar het afgekoelde water door terugstroomt naar de ketel. Zo’n voetventiel zit geen knop op, maar je kunt hem met een inbussleuteltje of ontluchtsleuteltje dichtdraaien, hetgeen gebruikt kan worden om de maximale doorstroming in een kleine radiator wat te beperken. Een andere toepassing is wanneer je bijvoorbeeld tijdelijk een radiator wilt afkoppelen (vanwege een lek of omdat je erachter wilt behangen of schilderen). Voor dat doel zit er tegenwoordig soms zelfs een apart aftapkraantje ergens, maar ik heb het nu over een voetventiel waarmee de afvoerleiding naar de ketel kan worden dichtgezet. Noot 2. Voor de volledigheid: er bestaan ook installaties waar radiatoren “in serie” staan. Dan zitten er twee of meer radiatoren achter elkaar op dezelfde waterstroom aangesloten, en dan kan het zijn dat de eerste heet, de tweede alleen maar warm, en een derde in de rij alleen maar lauw wordt. Maar dat ben ik op het internet tegegekomen (met tekening en al), maar niet in het echt, en het lijkt mij voor normale toepassing geen slim ontwerp, maar er kan ook weleens een amateur aan het knutselen geweest zijn en dan is zoiets ook denkbaar. Waar gehakt wordt vallen spaanders.