Waarom leven ijsberen op de noordpool en niet ook op de zuidpool?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
8.3K

Het beste antwoord

Beren hebben de Zuidpool nooit bereikt. De Zuidpool is omgeven door zee; er is geen land in de buurt. Het ligt zo geïsoleerd, dat er helemaal geen landzoogdieren voorkomen.

Anders dan de Zuidpool is de Noordpool wel omgeven door land. Lang geleden, ongeveer 100.000 jaar, bereikte de bruine beer via de zogenaamde Bering-landbrug Noord-Amerika. Die landbrug was ontstaan door de lage zeespiegel en maakte het mogelijk dat landdieren van het ene continent naar het andere konden trekken. Tijdens de oversteek raakten sommige beren gevangen op het pakijs, maar wisten te overleven door het vangen van zeehonden. De nakomelingen raakten steeds meer aangepast aan de koude omstandigheden en de kleur van de vacht veranderde. Zo is de ijsbeer onstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Exat deze vraag hield bioloog Charles Darwin al bezig. Zijn evolutietheorie komt erop neer dat dieren een specifiek product zijn van hun omgeving. Ze komen alleen in die omgeving voor, tenzij ze kunnen migreren. Zo pasten in noordelijk Amerika en Siberië gewone beren zich aan het koude klimaat van de Noordpool aan en evolueerden tot ijsberen. Dat er een halve planeet verder nog een klimaatzone ligt waar ze zich zonder problemen thuis zouden kunnen voelen, is toeval. De warme en uitgestrekte lap grond tussen de 2 polen verhinderde ijsberen om naar de Zuidpool te migreren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is ook geen openbaar vervoer tussen de noord en de zuidpool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De migratietheorie klinkt aardig maar is niet 100 % duidelijk want nog niet zo lang geleden (circa 300 miljoen jaren) zaten alle continenten nog aan elkaar geplakt. Het is des te opmerkelijker dat er helemaal geen beren in de vrije natuur voorkomen op het hele zuidelijk halfrond niet. Een verklaring daarvan zou mogelijk zijn als we vast kunnen stellen dat de beer daar veel concurenten zou hebben en er weinig vis en ander gewoontevoedsel voorhanden is. Maar dit is natuurlijk wel erg speculatief voor de vuist weg geredeneerd.
De vraag is wat er zal gebeuren als we wat ijsberen naar de Zuidpool verplaatsen. Daar is toch voedsel zat.