Verhuurder gaf mijn nummer zomaar aan nieuwe, potentiele huurders. Mag dit?

Ik huurde een woning bij een woningcorporatie. Toen ik een huis had gekocht zegde ik netjes mijn huur op bij de woningcorporatie. Niet veel later werd ik ineens door meerdere wildvreemde mannen gebeld. Ze zeiden dat ze mijn nummer hadden gekregen van de woningcorporatie, en dat de woningcorporatie had gezegd dat ze mij moeten bellen voor een afspraak om te bezichtigen. Ik heb ze nooit toestemming gegeven om mijn nummer te verstrekken aan wie dan ook. Ik vind het belachelijk dat ze vonden dat ik maar bezichtigingen moet regelen, als vrouw alleen wildvreemden in mijn huis moet laten en ik vind het eng dat een stel wildvreemde mannen nu mijn nummer hebben. Ik wil dit dan ook niet voorbij laten waaien. Ik wil een financiële compensatie van de woningcorporatie, en ik wil dat het ze duidelijk wordt dat dit gewoon niet kan. Hoe pak ik dit aan? Moet ik aangifte doen, of moet ik een claim indienen? Of beide? En hoe dien ik een claim in? Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zegt dat het "gewoon niet kan" en dat je zelfs "financiële compensatie" wilt. Het is maar de vraag of dat niet kan en of je nu ergens recht op hebt. Wat staat er in je huurovereenkomst? Je bent als huurder in beginsel verplicht om mee te werken aan bezichtiging door nieuwe huurders (art. 7:223 BW). De manier waarop dat gaat (via de verhuurder of via jou) is doorgaans afgesproken in de huurovereenkomst. Voor aangifte doen is er geen reden want er is geen strafbaar feit gepleegd. Voor het indienen van een claim bestaat (nog) geen basis want het is onduidelijk wat er is afgesproken, wat de schade is en of er enig recht is op vergoeding van die schade. Ik adviseer de woningcorporatie te verzoeken om aan te geven op basis van welke afspraken en regels zij je telefoonnummer hebben verstrekt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100