Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verhuurder gaf mijn nummer zomaar aan nieuwe, potentiele huurders. Mag dit?

Ik huurde een woning bij een woningcorporatie. Toen ik een huis had gekocht zegde ik netjes mijn huur op bij de woningcorporatie. Niet veel later werd ik ineens door meerdere wildvreemde mannen gebeld. Ze zeiden dat ze mijn nummer hadden gekregen van de woningcorporatie, en dat de woningcorporatie had gezegd dat ze mij moeten bellen voor een afspraak om te bezichtigen. Ik heb ze nooit toestemming gegeven om mijn nummer te verstrekken aan wie dan ook. Ik vind het belachelijk dat ze vonden dat ik maar bezichtigingen moet regelen, als vrouw alleen wildvreemden in mijn huis moet laten en ik vind het eng dat een stel wildvreemde mannen nu mijn nummer hebben. Ik wil dit dan ook niet voorbij laten waaien. Ik wil een financiële compensatie van de woningcorporatie, en ik wil dat het ze duidelijk wordt dat dit gewoon niet kan. Hoe pak ik dit aan? Moet ik aangifte doen, of moet ik een claim indienen? Of beide? En hoe dien ik een claim in? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
criseyde
8 jaar geleden
Waarom wil je financiële compensatie? Voor wat?
Ik ben het met je eens dat het niet netjes is dat de woningbouwvereniging jouw nummer heeft doorgegeven -zeker zonder dat aan jou te melden- maar niet op alles staat een financiële compensatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp het wel, een financiële instelling wordt beter aangepakt als er een betaling , in dit geval compensatie , opgelegd wordt. Het kan nooit de bedoeling zijn dat een bewoner, binnenkort ex-huurder, bezichtigingen moet regelen.
---Dit moet een interne administratieve fout zijn.---
Probleem is natuurlijk wel, dat het telefoonnummer al verstrekt is meerdere keren, is niet terug te draaien. Dat is de pijnlijke plek. Misschien eens informeren bij een Juridisch Loket? of online een gratis juridisch advies inwinnen. Er zijn mogelijkheden, waarbij een vraag of een eerste gesprek gratis zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"een interne administratieve fout"? Met administratie heeft dit weinig te maken. Het is toch echt een medewerker die bewust besloten heeft het telefoonnummer te verstrekken.
Een fout zou het per ongeluk noemen van het adres met telefoonnummer in een brief o.i.d. zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je zegt dat het "gewoon niet kan" en dat je zelfs "financiële compensatie" wilt. Het is maar de vraag of dat niet kan en of je nu ergens recht op hebt. Wat staat er in je huurovereenkomst?

Je bent als huurder in beginsel verplicht om mee te werken aan bezichtiging door nieuwe huurders (art. 7:223 BW). De manier waarop dat gaat (via de verhuurder of via jou) is doorgaans afgesproken in de huurovereenkomst.

Voor aangifte doen is er geen reden want er is geen strafbaar feit gepleegd. Voor het indienen van een claim bestaat (nog) geen basis want het is onduidelijk wat er is afgesproken, wat de schade is en of er enig recht is op vergoeding van die schade.

Ik adviseer de woningcorporatie te verzoeken om aan te geven op basis van welke afspraken en regels zij je telefoonnummer hebben verstrekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing