Mijn eiken houten vloer trekt krom, vlg de leverancier door de lage luchtvochtigheid, kan dit de oorzaak zijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Vlg de leverancier trekt dit weer recht , klopt dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
9.7K

Antwoorden (1)

Hout, of het nu massief eiken hout is of grenen, jatoba, afzelia, teak, vuren, het zet uit en krimpt, zal schotelen en krom trekken onder invloed van het toe- en afnemen van de luchtvochtigheid. Hout is hygroscopisch! Het reageert op het toe- en afnemen van de luchtvochtigheid. Neemt de luchtvochtigheid toe, dan trekt vocht in het hout en daardoor zet hout uit, zal het krom trekken en kunnen schotelen!. Neemt de luchtvochtigheid af, dan trekt vocht uit het hout en krimpt het hout. Vloerhout zal schotelen als aan de boven en onderkant verschillende hoeveelheden vocht het hout in trekt.
Het uitzetten en krimpen, krom trekken, schotelen van hout gaat altijd door, ook al is een houten vloer, parket, multiplank, tapis of laminaatvloer meer dan 100 jaar oud.
Het uitzetten en krimpen van hout komt relatief veel voor in Nederland. Daarmee wordt bedoelt dan de schommelingen en in de luchtvochtigheid in Nederland groot zijn. Nederland heeft een zee-klimaat. De luchtvochtigheid kan in Nederland schommelen tussen de 20% en de 90%.
Een massief eiken houten vloer van 2 cm dik en 18 cm breed zet uit en krimpt in de breedte. Is de kamer 5 meter breed en 10 lang dan worden de planken in de lengte in de kamer gelegd. De vloer zal uitzetten en krimpen in de breedte. Dus moet er rekening worden gehouden met het uitzetten en krimpen. De vloer zal dus nooit tegen de muur aangelegd mogen worden. Gaat de vloer uitzetten dan zal hij bol gaan staan. Tussen de massief eiken houten vloer en de muur zal een zwel-ruimte vrijgelaten worden. Deze varieert vaak tussen de 1,5 en 2,5 cm. Hout trekt als de luchtvochtigheid verandert dus ook weer terug, of recht!

Over het algemeen krimpt de vloer in de winter en zal hij uitzetten in de zomer. De verwarming in de winter zorgt voor een droge lucht. De vloer gaat krimpen. Krom trekken en schotelen werkt op dezelfde manier.

Elke houten vloer en laminaatvloer gaat uitzetten en krimpen door het toenemen en afnemen van de luchtvochtigheid. Dus ook parket, tapis, multiplank en laminaat. De ene vloer meer dan de andere. Een tapis vloer zet weinig uit, evenals een multiplank.