Is dit een "dief"?

Net de vraag over dieven bij tomatenplantjes gelezen en nu heb ik er ook een vraag over. Ik heb een roos in een bak staan. Hij heeft bladeren van ca. 4 cm. Nu is er vorig jaar ineens een nieuwe tak bijgekomen met heel kleine bladeren. Is deze tak een "dief" en moet ik hem afknippen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

Rozen worden geoculeerd op een wilde onderstam.
Oculeren is een bladknop met steeltje van een gekweekte roos tussen de bast plaatsen van een wilde roos, als dit lukt, gaat de bladknop uitlopen en groeit er een gekweekte roos op de wilde roos.
De oculatieplaats is te zien aan de knobbel op de grens van de wortels en de takken, deze knobbel moet net onder de grond zitten.
Het is dus een gekweekte roos, boven de grond, met een wortelgestel van een wilde roos onder de grond.
Alles boven de knobbel is gekweekt en alles lager dan de knobbel is wild.
Indien er een wortelbeschadiging is (wilde roos dus) onstaan er soms weer takken van de wilde roos, die vanuit de grond heel snel naar boven groeien, deze wilde takken hebben meestal meer doorns, zijn lichter van kleur en hebben 7 voudige bladeren (meestal)
Gekweekte rozen hebben meestal 5 voudige bladeren en zijn groter.
Hoe krijg je die wilde scheut nu weg?
Graaf bij de voet van de roos de grond weg tot rondom de knobbel(oculatiepunt) op of net onder de knobbel kom je ergens deze wilde tak tegen, probeer nu deze wilde tak van de wortel af te breken( altijd van de plant af buigen) als dat lukt komt de wilde tak waarschijnlijk niet meer terug.
Doe je dit niet en knip je alleen maar de nieuwe wilde tak er af, dan komen er weer 2 of 3 nieuwe wilde takken terug en schiet je er niets mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt ed, bij mij heeft de wilde loot voorrang gekregen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rieneke, dan krijg je een heeeeeele grote struik!, kan wel 3 m hoog worden, met leuke bloemetjes en mooie bottels, maar ook een wildernis van gemene doornen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Ed.
Rieneke1
13 jaar geleden
ed, het grappige is dat deze geen doornen heeft!
wel lieve witte bloemetjes en mooie bottels.
vind 'm leuker dan de oorspronkelijke uitslover ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Rieneke, dit vindt ik wel grappig om te lezen. Het blijkt dus dat het origineel mooier is.

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt me geen dief,maar meer een indringer. Waarschijnlijk een scheutje van een ander plantje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Moolkeesje, het is wel degelijk een tak van die roos. Zelfde blaadjes en ook doorns. De tak is alleen dunner dan de andere takken en de blaadjes zijn veel kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn profiel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'k Heb je profiel bekeken :-) . Die - is niet van mij hoor want ik bemin bijna nooit iemand; alleen als ze het heel erg bont maken.
Nee dit is een waterlot.

"Als je sterke twijgen uit de grond krijgt naast de roos krijgt. Dit zijn waterloten. Het gebladerte is fijner en lichten de doorns zijn fijner en compacter en de bloemen zijn anders als de geënte soort. Deze waterloten moeten verwijderd worden want anders raakt de roos uitgeput.Bij een rozenstruik of een klimroos verwijderd u de aarde voor de voet van de waterloot totdat je op de voet van deze wortel zit. Deze wortel snijdt u zo kort mogelijk af".

Voor meer informatie: zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij vanaf de grond is opgekomen, is het waarschijnlijk een wilde scheut uit de onderstam...de meeste rozen zijn veredeld, geënt dus.

Je moet hem zeker afknippen ...want anders gaat ie groeien ten koste van gecultiveerde roos.