Als ik mijn douche aanzet, vermindert de waterdruk na een aantal minuten zodat er een klein straaltje uitkomt, wat kan ik hier aan doen?

Ik heb een thermostaatkraan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lastige vraag. Je zou denken dat de kraan kapot is of dat het warme water op is. Is het probleem er ook als de thermostaat kraan op een extreme stand staat. Wat ik meestal doe is eerst de warme water laten lopen bij een normale kraan en daarna via de thermostaat kraan. Wat mogelijk helpt is de CV ketel van eco naar normaal te zetten of juist omgekeerd. Gewoon om de situatie te veranderen en zaken uit te sluiten.
Erna55
7 jaar geleden
Waar komt het warme water vandaan ? Een boiler of geizer ?

Antwoorden (1)

Als je een niet al te grote boiler hebt voor het warmwater, dan is na een aantal minuten het hete water uit de voorraad op. De kraan krijgt dan geen heet water van 60 graden meer om met koud water te mengen tot de goede temperatuur.
De boiler wordt continu aangevuld, die gaat niet leeg. Maar het warme water gaat eruit en er komt koud water in. De boiler is zo gemaakt dat het koude water niet mengt met het warme water.
Als het warme water bijna op is, wordt het boilervat weer verwarmd, zodat het koude water ook warm wordt. Dit gaat niet zo snel dat het water al 60 graden is als het de boiler weer verlaat richting jouw douche.
Het water dat dan bij de thermostaatkraan komt, is geen 60 graden maar misschien 40 graden. De thermostaatkraan meet die temperatuur en in plaats van veel koud water bij mengen tot het 38 graden is, wordt er nu nog maar heel weinig koud water bij gemengd. Er komt dus veel minder water uit je douche.

Mogelijke oplossing:
- boiler laten nakijken. Misschien warmt het water niet goed of niet snel genoeg op (problemen met de brander)
- grotere boiler installeren, of kiezen voor een doorstroomtoestel (geiser)
- met een waterbesparende douchekop duurt het langer voor het warme water op is (maar wellicht heb je die al?)

Toegevoegd na 1 dag:
Wat misschien nog van invloed is, maar hooguit een deel van de oorzaak, is kalk in de leidingen. Met name in de warmwaterleiding kan kalkafzetting ontstaan. Kleine kalkdeeltjes komen weer los en gaan met je water mee. Om het binnenwerk van de kraan hiertegen te beschermen wordt tussen waterleiding en kraan een klein filtertje (zeefje) geplaatst om de kalkdeeltjes tegen te houden. Op den duur raakt dit zeefje verstopt, zodat er nog maar weinig water wordt doorgelaten.
Waterleiding afsluiten, kraan loshalen van de muur, zeefje uitspoelen en alles terugplaatsen.

Omdat de douche de eerste minuten wel goed water geeft, zal het zeefje niet helemaal dicht zitten. Dan zou er namelijk altijd te weinig waterdruk zijn.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt ik heb echter geen boiler maar een CV ketel die pas is nagekeken.
Inekez1
7 jaar geleden
Als die CVketel ook warm water voor de douche (en andere kranen) maakt, dan heb je een CV-combiketel. In het apparaat zit dan een kleine boiler ingebouwd. Was het probleem met het douchewater er ook al voordat de CV ketel is nagekeken?
Om energie te besparen worden ketels wel eens anders ingesteld qua watertemperatuur, debiet (hoeveelheid water die per minuut kan stromen) en drempelwaarde (temperatuur waarbij de boiler opnieuw gaat verwarmen). Dat zou in combinatie met jouw kraan + douche + leidingen net zo kunnen uitpakken dat het nu niet fijn meer werkt. Als het probleem is ontstaan nadat de monteur is geweest, laat hem dan terugkomen om de wijzigingen ongedaan te maken, of het probleem op een andere manier te verhelpen.