Ik heb den huurcontract vanaf 1998 voor een geliberaliseerde woning met een huurprijs van €670,00 toen heb dan recht op huurtoeslag?

De huidige huur bedraagt €730,00

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de hoogte van je servicekosten en welke servicekosten daarin zijn meegerekend. De huurtoeslaggrens ligt voor dit jaar (2016) op 710,68 euro. Mocht die 730 de huurprijs zijn inclusief servicekosten die niet meetellen voor de Belastingdienst, dan zou je subsidiabele huur onder die maximale grens kunnen liggen. Maar als die 730 de kale huur is, dan heb je er geen recht op.

De criteria voor huurtoeslag kun je hier vinden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2016/voorwaarden_2016/voorwaarden_huurtoeslag_2016
En hier kun je vinden welke servicekosten meegerekend worden voor de huurtoeslag: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2012/voorwaarden_2012/welke_servicekosten

Wat je huur was in 1998 is niet relevant voor je recht op huurtoeslag. Ik denk wel dat je je gelukkig mg prijzen met de geringe huurstijging over die jaren, voor velen is de huur alleen de laatste vijf jaar al meer gestegen dan voor jou in achttien jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Vraagsteller heeft de vraag 2x geplaatst. Het gegeven dat vraagsteller een "geliberaliseerde woning" heeft, is relevant. Hierdoor heeft hij geen recht op huurtoeslag. "Regels woning vrije sector (woningen met een geliberaliseerd huurcontract) Huurt u een woning in de vrije sector? Dan gelden minder regels voor de huurprijs dan bij een sociale huurwoning:     geen maximale huurprijs voor de woning;
    geen maximale jaarlijkse huurverhoging: behalve als dat in het huurcontract staat;
    het puntensysteem geldt niet;
    u komt niet in aanmerking voor huurtoeslag;
    bij onenigheid moet u naar de rechtbank en niet naar de Huurcommissie."