hoe vang je een fuut (duikende watervogel)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die moet je niet vangen, maar rustig laten zwemmen!

Antwoorden (1)

Allereerst is een fuut een beschermde vogel, dus het is zeker niet toegestaan het beestje te vangen. Maar goed, ik neem aan dat je dit vraagt omdat het beestje verstrikt is in visdraad of anderszins hulp nodig heeft.
Eigenlijk is een fuut het makkelijkst te vangen als hij op het droge zit, want doordat z'n poten een flink stuk naar achteren staan is lopen niet z'n sterkste punt.

Als hij nog in het water zit hangt het ervan af: als de vogel nog in goede conditie is kan je het schudden: want hij duikt gewoon onder om tientallen meters verderop weer te voorschijn te komen.
Als de fuut gewond is (gebroken vleugel bijvoorbeeld) dan zou je met boot en groot net een poging kunnen wagen. Alleen is dit meer een klus voor de brandweer icm de dierenambulance dan voor een goedwillende particulier.

Wat in ieder geval absoluut geen zin heeft is de vogel op te jagen en totaal uit te putten om vervolgens onverrichter zake weer op huis aan te gaan.

Neem dus contact op met de dierenambulance/brandweer.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hopelijk is het inderdaad het geval dat de fuut hulp nodig heeft, nogal vreemd dat dit onder de categorie hobby's is geplaatst. + Voor de duidelijke informatie en de verklaring waarom de fuut mogelijk gevangen moet worden.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb de categorie al gemeld crea, gewoon een nieuw iemand die de weg nog niet weet. En niemand houdt voor z'n plezier een fuut: het zijn moeilijk te houden vogels die bovendien knap agressief zijn.