waar vind ik een trilsysteem voor normale rookmelders?

Iemand die slechthorend is, en diep slaapt. Niet slechthorend "genoeg" voor vergoedigng, maar de combinatie met het diepe slapen zorgt wel ervoor dat hij niet altijd de rookmelders kan horen. Wij willen daarom zelf kijken wat er mogelijk is. Nu zien we dat er een heel nieuw systeem bestaat, maar in het huis hangen al meerdere rook / hitte / co melders die dus enkel een geluidsalarm geven. Is er een mogelijkheid dit om te zetten, zodat zulke harde geluiden met een trilling onder het kussen of aan een polsbandje bijvoorbeeld worden doorgegeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Cryofiel
8 jaar geleden
Zou het een oplossing zijn om in plaats van trillen, lichtflitsen te geven? Ik ken namelijk een slechthorende die de deurbel heeft aangesloten op een paar felle flitslichten die verspreid door het huis zijn opgesteld. Zo kan zij zien dat er iemand aanbelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je slaapt en zeker bij een dutje overdag zijn lichtflitsen nutteloos, zeker bij brand waar je niet een paar minuten hebt om wakker te worden. Lees hier eens bij trilsystemen:
https://www.hoorwijzer.nl/hoorhulpmiddelen/technische-hoorhulpmiddelen/waarschuwingssystemen.html Een voordeel bij een autonoom systeem is dat het altijd werkt, dus ook tijdens logeren of in een hotel. Ik kan er alleen zo snel geen vinden,
maar duur mag het niet zijn want de techniek is redelijk eenvoudig. Dat kan ik ook nog wel maken, alleen niet klein en betrouwbaar genoeg.

Antwoorden (1)

Als je daar op googelt blijken er al heel wat systemen te bestaan. En ze worden vergoed door je zorgverzekeraar bij een audiogram van gemiddeld minimaal 35 dB (minst goede oor).

Zie bijvoorbeeld http://www.brandveilig.com/onderwerpen/rookmelders/draadloos-rookalarm-voor-doven-en-slechthorenden-37894 en https://www.bol.com/nl/p/koppelbare-rookmelder-fireangel-wst-630t-met-optie-voor-doven-slechthorenden/9200000026410996/ en http://www.qualitycreations.nl/rookmelder-voor-doven-en-slechthorenden-icm-wfsvp-639-det.html
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank, echter dit is inderdaad wat ik aangeef in mijn vraag, dit vind ik zelf ook. Nieuwe rookmelders. Maar er schijnt dus ook te bestaan dat je een systeem aansluit op bestaande, gewone rookmelders. Dát zoek ik.