Wat kan ik doen met een grote ficus elasticus die veel bladeren heeft verloren?

Enkele maanden geleden kocht ik een grote ficus elasticus . De plaats die ik hem gaf was waarschijnlijk te donker voor hem en hij kreeg blijkbaar ook niet genoeg water. Ik heb hem onlangs een lichtere plek en meer water gegeven en nu groeit hij als kool. Maar de eerste 1,20 m is kaal. De resterende 40 cm heeft bladeren. Kan ik verwachten dat hij in het kale deel nog zijtakken maakt? Of moet ik er een kleine ficus naast planten om die kaalheid te compenseren? Of wat?

8 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Antwoorden (2)

Let op, als hij wat te donker heeft gestaan, heeft hij mogelijk juist te veel water gehad en niet te weinig. Dat geeft ook verschijnselen van te droog want de wortels rotten dan (gedeeltelijk) weg zodat de plant te weinig water kan opnemen en dan vallen de bladeren vaak ook af.

Maar gelukkig doet hij het weer dus er is nog hoop.

Bij dit soort planten geldt echter meestal: kaal is kaal.
Een ficus lyrata (een andere ficus met grote bladeren) heeft dat ook.

Als je hem snoeit vertakt hij op het punt van snoeien en loopt weer uit. Maar dan heb je voor nu geen plant meer over. Soms helpt een beschadiging maken (een klein sneetje) om op die plek een zijtak te kweken maar vaak lukt dat ook niet.

Je moet er of een model op stam van maken maar dat vraagt veel snoeiwerk, of je plaatst er inderdaad een kleine bij.
8 jaar geleden
Je kunt de plant marcotteren. Dit houdt in, de stam beschadigen, omwikkelen met vochtig mos, en als je het goed hebt gedaan groeien daar dan nieuwe wortels. Als de wortels grot genoeg zijn, knip je de plant doormidden en heb je een "nieuwe" plant met bladeren tot onderaan.

http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/vermeerder/marcotteren.html
jc54