Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn huurwoning heeft energielabel C op bouwjaar 1999 . mijn woning ligt op een garage . Kan ik deze apart EPA-W laten keuren op isolatiegebrek?

De woning maakt deel uit van een complex, met meerdere typen woningen, hoekwoningen, Tussenwoningen en woningen op een open garagecomplex.
Deze woningen hebben aanmerkelijk hogere stookkosten door hun ligging en zijn onder de vloer slechts met 4 cm schuim en vezelplaat geisoleerd.
Ik heb met een infraroodmeter het temperatuurverschil gemeten in de woning op 1.50m hoogte en de vloer. Op 1.50m 17 graden en op de vloer 7 graden. Binnenshuis is de vloer correct geisoleerd. Hoe kan ik de woningbouwvereniging apart de energieindex laten keuren als een enkele woning ? Nu wordt het weggeschoven in het grote geheel van het complex.
In de garageruimte waar de woningen op staan liggen grote koudebruggen betonbalken die de koude afstaan aan de bovenliggende woning. Ook zijn er rondom de woning betonterrassen die op vloerniveau ook een koudebrug zijn met de woning. Jaarlijks betaal ik honderden euro's meer aan stookkosten dan een vergelijkbare woning in het complex in vierkante meters . Ik heb geen grote energiegebruikers.... de stookkosten betreffen dus het gasverbruik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Voor woningcorporaties geldt dat ze vanaf 1 januari 2015 geen gebruik meer maken van energielabels, maar van energie index rapportages. Afgegeven energielabels welke voor 1 jan 2015 zijn afgegeven blijven wel hun 10 jaar geldigheid behouden.

Het woord energielabel is sinds 1 jan 2015 in gebruik voor de particuliere markt, waar ze in de markt bekend staan als het energielabel-light of het Doe-Het-Zelf-energielabel.

Professioneel verhuurders, waaronder corporaties, dienen een uitgebreidere en nauwkeuriger methodiek aan te houden: het energie index rapport.

In zowel de oude (uitgebreide) energielabel-methodiek en de huidige energie-index-methodiek geldt dat IEDERE woning een eigen label dient te krijgen. Alhoewel complexmatige opname gebruikelijk is, wordt iedere woning afzonderlijk afgemeld. Woningen welke _exact_ gelijk zijn aan elkaar mogen op referentie van elkaar worden afgemeld. Een woning op een tussenverdieping is wat anders dan een woning waarvan de vloer grenst aan onverwarmde garageboxen en mogen derhalve niet als referentie val elkaar worden afgemeld.

In zowel de oude (uitgebreide) energielabel-methodiek en de huidige energie-index-methodiek geldt dat een woning welke aan onverwarmde garageboxen grenst dusdanig dient te worden opgenomen en afgemeld. Een garage is in beide methodieken een onverwarmde ruimte met een hoge ventilatievoud, en heeft derhalve een groter warmteverlies dan bijvoorbeeld een woning grenzend aan onverwarmde fietsenbergingen. De meest gunstige variant is de woning op een tussenverdieping, een woning boven een ander verwarmt vertrek zoals bijvoorbeeld een andere woning of verwarmde winkel/showroom.

Voor meer informatie kan je contact opnemen met de branchevereniging van energie prestatie adviseurs: AvEPA.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, nog een aanvulling om je vraag volledig te beantwoorden: Ook koudebruggen dienen in beide methodieken te worden opgenomen en dusdanig verwerkt. Het is gegeven het bouwjaar overigens wel onwaarschijnlijk (maar dus niet onmogelijk) dat er geen koudebrug-onderbreking is aangebracht, daar kan je waarschijnlijk meer over vinden in het detailboek bij de bouwtekeningen. Een goede EPA-adviseur raadpleegt deze tekeningen welke een corporatie over het algemeen nog in het archief heeft. Laat desnoods deze 2 antwoorden zien aan je corporatie, over het algemeen is onze ervaring dat corporaties meewerkend zijn als je een serieuze goed onderbouwde vraag hebt en niet met hagel schiet.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing