Sinds wanneer (ongeveer) zijn glazen flessen in 2 delen aan elkaar, en niet geblazen?

Zoals een apothekersfles die bestaat uit een scheidingslijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasfabriek
Ik denk dat je hier wel wat informatie vandaan kunt halen. https://www.youtube.com/watch?v=1ytfbzesbcQ

Het beste antwoord

U gaat uit van een verkeerde veronderstelling.
Glazenflessen zijn niet gemaakt uit twee halve flessen die met elkaar worden verbonden.
De hele fles wordt in een keer geblazen in een mal.

De naad is de plek waar de twee helften van de mal tegen elkaar worden gedrukt als de fles wordt geblazen.

Er wordt een klomp gesmolten glas in de mal gebracht en met lucht wordt het glas tegen de wand van de mal gedrukt.
Om daarna de fles te kunnen verwijderen moet de mal uit twee delen bestaan die uit elkaar kunnen bewegen zodat de fles er uit kan.

Het openen van de mal (gelijktijdig voor drie flessen) ziet u op het filmpje bron 1, op 2.35 minuut.

Sinds de uitvinding van de glasblaasmachine hebben flessen dus die naad.

In 1903 begon Owens in de VS met de productie van flessen met behulp van de glasblaasmachine die hij had uitgevonden.

Ruwweg sinds ongeveer 100 jaar, hebben flessen de naad die u bedoelt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Heeft me heel erg vooruit geholpen!