Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat voor vlieg of mug is dit?

Ik elke keer enkele vliegje in mijn keukenkastjes. Ik heb een tijdje last gehad van schimmel in mijn keuken. Misschien dat het hierdoor ontstaat. Ze zijn ontzettend klein. Wat is het en hoe kun je het voorkomen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb elke keer enkele vliegjes in mijn keukenkastjes*

zou het misschien de varenrouwmug kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
478

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat betreft de vorm lijkt het inderdaad op een varenrouwmug. Het is jammer dat je niet op jouw foto kunt inzoomen, want helemaal duidelijk krijg je 'm niet in beeld.

Een vrouwtje van de varenrouwmug legt drie dagen nadat ze zelf uitkwam al eitjes in vochtige grond. Ze planten zich zo snel voort dat het in huis er al snel van wemelt. De larven voeden zich hoofdzakelijk met schimmels en andere micro-organismen. De larven zijn niet schadelijk. Ook de vliegjes zijn niet schadelijk maar vooral hinderlijk. Ter bestrijding kan je van die klevende vangstrips gebruiken, of ze opzuigen met de stofzuiger.


Maar het zou ook een ander lid uit de familie der rouwmuggen kunnen zijn, de Sciaridae. Daar behoren heel veel soorten toe, die meestal niet vanaf een foto te determineren zijn. Deze bijvoorbeeld lijkt op het beestje op jouw foto: http://m9.i.pbase.com/t1/94/339594/4/105960619.alhvUShu.jpg
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding