Is de woonstichting verplicht om je huis goed te isoleren ?

Hallo, ik woon in een hoekwoning in een oud huis (1954 geloof ik). Nu is het wel feit dat ik de buren hoor praten, lopen over krakende vloeren, katten miauwen etc. en dat is erg onprettig. Als ik s'avonds mijn TV op normaal volume zet, dan hoor ik hen erbovenuit praten (als vb.).

Ik hoeverre moet of kan een woonstichting hier iets aan doen.
(las ook iets over een geluidsnorm NEN 1010?)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vanwege geluid van de buren kan ik ook niet in de hoofdslaapkamer slapen. Hoor dan hard praten tot in de nacht en rolluiken die dichtgaan. S'ochtends moet 'hij' vroeg op (05:30uur) en daar word ik ook weer wakker van.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal is de huurprijs daar ook naar, deze zal veel lager zijn, dan soort gelijke woning waar goede isolatie is aangebracht. Twijfel je daaraan, dan kun je narekenen of je huurprijs reëel is:
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/hoe-ga-ik-na-of-mijn-aanvangshuurprijs-klopt https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kom idd iets gunstiger uit. Bedankt voor link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op dat formulier puntentelling komt niets voor over isolatie, zijn daar wel harde normen voor eigenlijk? Mijn huis is een stuk nieuwer, maar ik heb nu in mijn hoekwoning van nu zo'n 25 jaar oud méér last van m'n buren dan in mijn jaren '50 flatje. Die was dan ook totaal niet warm te stoken, maar de warmte-isolatie is hier ook zeker niet geweldig en ik hoor echt álles van mijn buren. Natuurlijk maakt het ook echt uit WIE er boven of naast je woont, maar ik hoor hier méér van m'n bovenburen dan je in een gemiddelde eengezinswoning hoort van de bovenverdieping en krijg ook regelmatig commentaar als ik mensen over de vloer heb over de extreme gehorigheid. Maar ik heb echt niet het idee dat men daarmee rekening houdt in de huurprijs. De woningbouwvereniging zegt niets met onze klachten te kunnen, en ik zie wél de huurtoeslaggrens elk jaar dichterbij komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zet wel eens de TV wat harder, maar dat is niet eens prettig voor mezelf. Zet ik hem dan weer wat zachter en naar mijn gevoel toch wel hard hoor ik hen er nog bovenuit. Sommige lui hebben gewoon schijt aan anderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen is een koptelefoon gebruiken , zowel voor de tv als voor muziek natuurlijk. Dat kan een oplossing zijn, maar niet de hele dag/avond. Bovendien, ik geef je helemaal gelijk , luidruchtige buren zijn een ramp. In een vorig huis hoorde ik de beneden buren [jong stel] iedere dag zodra ze thuis waren : harde muziek. Heb gezocht [zenders radio] niet gevonden en ben daar heen gegaan met de vraag of ze erge overlast hadden van mijn 'luidruchtige' katten [3 in totaal] die heen en weer renden in huis.
Het antwoord was nee [ik had ook isolerend ondertapijt liggen] en daarover heen: of ik hun dieren hoorde?
Nou , sprak ik, nee hoor, maar ik hoor wel jullie muziek, vandaar mijn vraag... vanaf die dag nooit meer een probleem [het was de tv trouwens]. Andere buren vroegen mij ooit om pantoffels aan te trekken bij thuiskomst. Geen probleem, gewoon schoenen uit. Allemaal mogelijkheden.
Boos worden heeft geen zin. Maar misschien is er wel nog een kas op een gewoon gesprek?

Antwoorden (1)

Herkenbaar. Ik heb ook jaren in huizen van rond 1953 gewoond. Men was toen al blij als ze een huis hadden, en niet in hoefden wonen. Waarschijnlijk is er ook pas later een badkamer aangelegd, en heb je erg weinig stopcontacten en kleine slaapkamertjes.

De woningcorporatie is niets verplicht. Wel kan je zelf isolatie aanbrengen tegen de wand van de buren. Glaswol en dan gipsplaten eroverheen.

Mijn man staat ook om 6 uur op, daar ben ik inmiddels aan gewend. Ik word even wakker, maar nadat ik hem de trap af heb horen lopen slaap ik weer verder tot 8 uur. Wees blij dat je niet in een flat woont van die leeftijd: dan heb je aan 8 kanten buren waar je alle geluiden van hoort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Andere buren vertelden mij dat de vloeren doorlopen en ben ik bang dat als ik de hele zaak ga verspijkeren ik uiteindelijk weinig winst maak. Dan ga ik liever verhuizen, maar feit is dat ik hier best aangenaam woon. Mooie grote woonkamer en volop ruimte. De vorige bewoners hadden ook veel last en als ik ga verhuizen die na mij komen hetzelfde vrees ik.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Heb je al bij de woningstichting geinformeerd wanneer er groot onderhoud plaatsvindt? Elke 10 a 15 jaar zal er bepaald onderhoud plaatsvinden en wellicht zit e.e.a. al in de planning.