Hoe krijg ik een vogeltje dat telkens tegen het raam aan vliegt weg?

Sinds 2 dagen, van 's morgens vroeg tot 's avonds, vliegt er de hele tijd een vogeltje tegen mijn keukenraam, elke paar minuten, de hele dag door. Het leek mij een volierevogel dus de hele buurt gevraagd of iemand een vogeltje kwijt is, niemand dus. Toen de dierenambulance gebeld en zij kwamen kijken maar wilden het vogeltje niet vangen omdat het een wild vogeltje zou zijn. Zij hadden deze trouwens nog nooit eerder gezien. Het vogeltje blijft maar door gaan. Weet iemand een manier om dat vogeltje van mijn raam weg te krijgen? Ik had het raam gistermiddag al afgeplakt met kranten maar dat helpt niet. Het vogeltje lijkt een klein beetje op een mus maar dan veel kleiner, het heeft een lange dunne zwarte staart en de vacht zit een beetje roze in.

8 jaar geleden
in: Wonen
5.4K
Amadea
8 jaar geleden
Een staartmees? Aegithalos caudatus. http://www.vogelbescherming.nl/inc/upload/modules/bird/staartmees.png
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan helpen om strookjes aluminiumfolie op het raam te plekken. De vogel wordt hierdoor afgeschrikt en zal niet meer tegen het raam aanvliegen
Rieneke1
8 jaar geleden
Plak de kranten op de buitenkant.

Antwoorden (2)

Een van de beste oplossingen om het aantal botsingen van vogels tegen ruiten in te perken, is het gebruik van zelfklevers met het silhouet van een vliegende roofvogel, ook al denken bepaalde auteurs en wetenschappers daar anders over. Het aanbrengen van roofvogelsilhouetten is in feite een waarschuwing en geen afschrikking, want de vogels uit de buurt blijven onverschillig voor het beeld van een onbeweeglijke roofvogel. De silhouetten hebben dus niet de bedoeling de vogels de daver op het lijf te jagen, maar wél om de ruit materieel zichtbaar te maken.
fremar
8 jaar geleden
Het broedseizoen gaat weer beginnen, dus de mannetjes jagen elkaar ze ver mogelijk weg. In hun eigen weerspiegeling in ramen, pas gewassen auto's, autospiegels enz zien zij een rivaal, die ze hardnekkig proberen weg te jagen. De oplossing is ervoor te zorgen dat het oppervlak niet zo schoon is dat het de vogel weerspiegelt.
Rieneke1
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Omdat het nu toch droog weer is: plak eens wat kranten op de _buiten_kant van de ruit. Zomaar een idee dat ik krijg bij het lezen van het antwoord van Rieneke!
Ik weet alleen niet hoe lang je dat vol zou moeten houden. Als het een beetje slimme vogel is .... maar het gaat hier uiteraard om instinctief gedrag.