Flamingo's staan vaak op 1 poot en bij voorkeur in het water. De reden waarom flamingo's vaak op een poot staan zou thermoregulatie zijn. Met 1 poot in het water koelen ze hun lichaam af, maar met 2 poten in het water zouden ze te veel lichaamswarmte verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vogels en niet alleen flamingo's staan op 1 been omdat ze vaak in modderig gebied staan of op drassige bodem.
Zouden ze op 1 been staan en beide voeten zouden wegzakken in de modder krijgen ze deze er nooit meer uit en zullen ze sterven.
Met 1 been los kan je je andere been er weer uittrekken.
Als je goed kijkt in de natuur doen bijna alle vogels dit wel, zelfs kippen zitten vaak op 1 poot, de vogels die dit namelijk niet kunnen zijn in de loop der evolutie gewoon uitgestorven.

Toegevoegd na 51 seconden:
sorry zin 3 mist het woordje niet...zouden ze niet op 1 been staan en beide voeten zouden wegzakken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kippen zitten op stok en niet in drassig land en staan ook niet op 1 poot te rusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippen in het wild rusten ook op 1 been, net als mijn kippen hier in het hok. Ze lopen ook als de waterkant in het wild, net als in mijn tuin bij de vijver rand.
Ze zitten wel degelijk op het stokje ook op 1 poot.
Net als mijn duiven, kanaries en valkparkieten.
Op één been staan is moeilijker dan op twee benen. Dat geldt echter niet voor de
flamingo. Voor die vogel is het een ideale rust- en slaaphouding, net als voor een
andere bekende steltloper, de ooievaar.

Dankzij hun lichaamsbouw kunnen flamingo's en ooievaars moeiteloos lange tijd op één
poot staan.
Dat ze vaak op één poot staan, heeft met name te maken met hun
temperatuurregeling. Als het koud is, dreigen ze te veel warmte langs de lange, dunne
poten te verliezen. Ze trekken daarom een poot in tegen hun buik. Ze stoppen die poot
weg in hun veren.

Is het warm, dan gaan ze vaak op twee poten in het water staan. Want via de poten
kunnen ze warmte kwijt aan het water. In Afrika, waar het heel warm is, staat de
ooievaar daarom bijna altijd op twee poten in koeler water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zij op hun bek gaan wanneer ze BEIDE benen intrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psst, een dergelijk antwoord was al gegeven en die is verwijderd!!!
niet alleen flamingo's doen dat, maar veel andere vogels ook.
zo krijgen we op het vogelasiel vaak meldingen van zwanen die zwemmen met 1 poot op de rug.
het is gewoon de energiezuinige stand.
Rieneke1