Kun je het gasverbuik verlagen door de tapwaterverwarming van je CV ketel uit te schakelen in de nacht?

Ik heb een AWB Thermomaster 22G/30G combiketel welke 2 draaiknoppen heeft voor de temperatuurregeling heeft. Met 1 knop kun je de temperatuur van het tapwater regelen. Nu vraag ik mij af of het in verhouding rendabel is om deze 's nachts helemaal laag te draai te draaien? In verband met het weer moeten opwarmen in de ochtend wat zou moeten leiden tot meer gasverbruik omdat de ketel ineens 'hard moet werken'. Ik lees verschillende verhalen over het effect daarvan, sommigen zeggen dat het een fabeltje is. Weet iemand hoe dit zit met de tapwaterverwarming?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
11.5K

Antwoorden (2)

Als je bijvoorbeeld een week-end weg bent heeft het verlagen van de temperatuur zin.
Eén nacht duurt te kort om er rendement van te hebben. Als je een wat bejaarde ketel hebt, kost het opwarmen je meer dan je met de lage temperatuur hebt verdiend; bij een moderne ketel speel je quitte (en heb je dus óók geen winst).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je zeker of dit ook geldt voor het tapwater? Dit is naar mijn weten een apart gedeelte, omdat deze ook apart is te regelen. Er is de de hele nacht namelijk geen behoefte aan warm water, maar hij blijft het wel verwarmen blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij geldt dit voor alles dat je verwarmt, al is het bijvoorbeeld een soldeerbout. Wat je bespaart tijdens het afkoelen ben je weer kwijt tijdens het opwarmen.
Je "verdient" alleen de tijd tussen het afkoelen en het opwarmen. Eén nacht duurt daar gewoon niet lang genoeg voor. Vóór het water is afgekoeld (het reservoir is geïsoleerd, dus dat afkoelen gaat heel langzaam) is de nacht al om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het klinkt inderdaad wel logisch wat je zegt. Ik weet niet precies hoe goed het water wordt geïsoleerd en in welke mate het wordt warm gehouden. Toch raar dat volgens het antwoordt van peter27048 er toch zo'n besparing mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, ik weet ook niet hoe peter aan z'n getallen komt, daar kun je van alles bij bedenken.
(slechte isolatie? proefopstelling niet juist? hoe nauwkeurig is "Toon"? Etc., etc.) En: ik DENK nog stééds dat ik gelijk heb, maar ik heb niks gemeten :-) Stuur eens een mailtje aan de leverancier van je ketel!
Ik ben in het bezit van de 'Toon' van Eneco. Met deze thermostaat kun je zien hoeveel gas je per uur, dag, week, maand en per jaar verbruikt. De vraag die jij nu stelt had ik ook en heb met de 'Toon' vast kunnen stellen dat je inderdaad kunt besparen als je het tapwater van de cv ketel niet voorverwarmd.

Ik heb beide mogelijkheden uitgeprobeerd en 's nachts mijn gasverbruik vergeleken met de verwarming uit. Eerst tapwaterverwarming aan en een nacht later de tapwaterverwarming uit.

Als je het tapwater voorverwarmd op bv. 60 graden Celsius, scheelt dat alléén al in één nacht van 00.00 uur tot 08.00 uur ruim 0.4 kuub gas. En dit in slechts acht uurtjes tijd.

Dit maal 30 dagen per maand, dan bespaar je toch zo'n 12 kuub gas per maand wat neerkomt op 144 kuub gas per jaar. Nu kun jezelf uitrekenen wat je bespaard als je 24 uur per dag het voorverwarmen van het tapwater uitzet en je per jaar bespaard aan gas.

Nadeel is wel dat je iets lager op warm water moet wachten als je het nodig hebt om bv. je tanden te poetsen. Echter, voor mij speelt het iets langere wachten op warm water een kleinere rol dan de besparing aan gas (en geld natuurlijk) die dit oplevert.

Toegevoegd na 1 uur:
Op verzoek van @jodokus52 geef ik hierbij ook mijn geldelijke besparing per nacht, dag, maand en per jaar neer door de voorverwarming van het tapwater uit te zetten.

De besparing hangt echter ook van een aantal factoren af. In welke regio je woont, welke energiemaatschappij je hebt en het soort contract wat is afgesloten.

Maar in mijn geval komt het neer op een geldelijke besparing van €0,32 per nacht, dus ruim €0,96 per 24 uur, wat neerkomt op € 28,80 per maand en per jaar is dat een besparing van ruim €345,-.

Dit allemaal af te lezen en uit te rekenen met de 'Toon' van Eneco. (En ik heb écht geen aandelen Eneco hoor. Lol)

Toch even iets om over na te denken vooraleer je de voorverwarming van je tapwater aan zet toch?

Toegevoegd na 3 uur:
Hier de gebruiksaanwijzing van jouw cv-ketel. Op pagina 6 zie je dat je de schakelaar op het kraantje moet zetten om de voorverwarming uit te zetten.

De temperatuur van het tapwater blijft dan op 60 graden. Als je de schakelaar helemaal naar links draait zal het water waarschijnlijk koud blijven.