Hoe krijg ik tulpen weer recht?

Vanmorgen mooie rechte tulpen gekocht op de markt, vanmiddag hingen ze allemaal krom in de vaas. Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
37K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Groen binddraad erom. Dat doe ik altijd bij mijn krom groeiende hyacinten.

Antwoorden (3)

haal ze weer uit vaas, leg ze op een krant, rol de bos zo strak mogelijk in de krant, zet de bos met de krant er om heen weer terug in de vaas, wacht een paar uur.
haal dan de krant er weer af, en dan staan ze weer recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NIets doen, morgen staan ze recht, snel daarna zakken ze weer alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tulpen zullen ook in de vaas doorgroeien en doe dit relatief snel. Hierdoor zal na korte tijd de vaas al te klein zijn, de tulpen worden lang en slungelig en gaan dan hangen.
Om dit groeien tegen te gaan kan je met een naald/speld vlak onder de knop van de tulp, een gaatje door de steel heen prikken. De tulp blijft nu dezelfde lengte houden als toen hij in de vaas kwam te staan.

In de tulpen die nu hangen kan je alsnog gaatjes prikken. Wikkel ze daarna stevig in een krant en zet ze een nachtje koel weg in wat water in een iets hogere vaas (als ze langer geworden zijn). De tulpen zullen hun stevigheid zo weer terugvinden.

Zet tulpen ook nooit in een vaas zetten die veel water bevat. Ze blijven langer mooi als je ze in maar een klein laagje water zet van hooguit 2 cm. Ze moeten dan wel allemaal met de onderkant in het water staan. Doordat ze dan meer hun best moeten doen om het water op te zuigen, zullen ze sterk blijven. Check wel elke dag of er nog genoeg water inzit. Als ze droog komen te staan zullen ze uitdrogen.
Zet ze ook beter niet op een te warme plek en zeker ook niet in de directe zon. Ze worden dan ook snel slap.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik lees net nog eens door en zie dat het in één dag al gebeurd is. Als je tulpen gekocht hebt, moet ze ze nooit direct uitpakken en in de vaas zetten. Nadat je ze gekocht hebt zijn ze even zonder water geweest en voor een tulp is dit zeker een teken om slapper te worden. Je kunt ze, thuis gekomen, dan ook beter eerst zich vol laten zuigen met water en zich zo weer recht te trekken. Zet ze dan ook eerst een uurtje in papier of folie in de vaas met kraanwater dat op kamertemperatuur is, dus niet erg koud en snijd de stelen ook schuin af. Zet ze ook niet bij de verwarming of bij een fruitschaal in de buurt.
Ververs het water ook regelmatig.
amc