Gaat de huur omhoog na passend toewijzen huurwoningen?

Hoe zit het met passend toewijzen huurwoningen wanneer de huur omhoog gaat?

Ieder jaar heb je huurverhoging door woonbedrijven, maar hoe zit het met passend toewijzen na huurverhoging die boven de grens uitsteekt terwijl je al in de woning woont. Krijg je dan geen huurtoeslag meer? Moet je uit de woning omdat je dit niet kunt veroorloven? Wordt je eruit gezet omdat je inkomen te laag is? Of mag de huur helemaal niet omhoog vanwege je inkomen door deze nieuwe regeling?

http://www.aedes.nl/content/artikelen/woningmarkt/betaalbaar-wonen/passend-toewijzen/norm-passend-toewijzen-geldt-per-1-januari-2016.xml

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

De huur zal gewoon omhoog gaan zoals dat gebeurt met andere huurwoningen. Als de huur daardoor boven de aftoppingsgrens uitkomt is dat geen probleem: zolang de huur nog onder de liberalisatiegrens zit, bestaat er gewoon recht op huurtoeslag. De aftoppingsgrens betekent alleen dat er voor het gedeelte van de huur dat boven die grens uitkomt, geen recht bestaat op huurtoeslag. Oftewel: de huurtoeslag wordt gebaseerd op de hoogte van de aftoppingsgrens en niet op de huur zélf. Een uitzondering hierop zijn woningen die zijn aangepast vanwege een handicap van de huurder, die worden namelijk altijd als passend gezien.

Als de huur halverwege het jaar vanwege de huurverhoging boven de liberalisatiegrens uitkomt, blijft er recht op huurtoeslag tot het einde van het jaar, omdat er sprake is van een verworven recht. Per 1 januari wordt ook de liberalisatiegrens weer verhoogd, en is de kans heel groot dat de huur daar weer onder zit. Het is mogelijk dat de huur voor de tweede helft van het jaar dan weer boven de liberalisatiegrens komt, en dan is er nog steeds sprake van een verworven recht en dus recht op huurtoeslag.

Je kunt niet zomaar uit een huurwoning worden gezet. De inkomenseis geldt voor wanneer je de overeenkomst aangaat, niet voor tijdens de huur. Maar als je op den duur de huur niet meer kunt betalen, dan zul je - onafhankelijk van het recht op of de hoogte van de huurtoeslag - inderdaad op den duur iets anders moeten zoeken. En als je een grote huurachterstand hebt, dán kun je in het uiterste geval worden uitgezet.