Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het beter om de thermostaat altijd op 19 graden te laten staan of om deze 's nachts terug te zetten?

Ik heb een huis met energielabel g
En als ik de verwarming terugzet is het binnen no-time ook die temperatuur.
Is het dan niet beter om gewoon altijd 19 graden aan te houden?
Ook in wooncomfort als ik dan thuis kom of uit bed kom is het altijd al de juiste temperatuur.
En scheelt dit veel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
paulus811
9 jaar geleden
Is persoonlijk, maar 19 graden vind ik aan de erg koude kant. Zou er zelf 2 graden bij doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja maar ik bedoel ik heb hem altijd op 19 graden staan.
ik kom er eigenlijk niet aan als ik het koud heb doe ik een extra trui aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de verwarming lager ze, en het in no-time kouder is. concludeer ik hier uit dat er uit jou woning veel warmte verloren gaat. dus in jou geval zal je meer besparen door hem lager te zetten als iemand met een A label.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee dankuu

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Constant op 19 graden kost meer energie. Het betekend dat zelfs 's nachts de verwarming aan zal gaan.

Als je de thermostaat 's nachts lager zet voor komt dat er nacht stookkosten zijn. Nu zal bij een goed geïsoleerd huis. De temperatuur snel op de gewenste waarde zijn en 's nachts niet sterk dalen. Wel is er de neiging om bij een handmatige bediende thermostaat de temperatuur tijdelijk hoger dan 19 graden in te stellen.

Vandaar het mij voorkeur heeft om een klok thermostaat te nemen en op de tijden dat de bewoners wakker en aanwezig zijn op 19 graden in te stellen en de rest van de tijd op 16 graden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij een slecht geisoleerd huis zal een slimme thermostaat leren hoe vroeg de verwarming aan moet om te zorgen als je thuis komt het 19 graden is.
Naast investeren in een thermostaat is ook investeren in isolatie een manier om het huis comfortabeler te krijgen. Constant op 19 graden is meer een tijdelijke oplossing, dan een lange termijn oplossing.

Misschien is 17 graden in de winter en 19 graden in voor en najaar een manier om minder stookkosten te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Terugzetten.
Je energieverlies neemt heel snel toe bij een hogere temperatuur, je ketel krijgt niet een enorm veel lager rendement als hij een wat groter temperatuurverschil moet overbruggen.

In de bron staat waarom, en heel veel andere info over energieverbruik van CVs.

Toegevoegd na 31 minuten:
De thermostaat 1 graad lager zetten levert je ongeveer 7% minder stookkosten op. Van 19 naar 15 scheelt dus een procent of 28.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
de 7% besparing is wel rond die temperatuur als vuistregel. Het is niet zo dat als je de verwarming op 10 graden zet, dat je ineens 63% gaat besparen. Het is afhankelijk van het Nederlandse weer, het te overbruggen temperatuursverschil en de hoeveelheid graden die je lager gaat. Bij 4 graden naar beneden zou je strikt genomen (erv van uitgaande dat de 7% een linear verband heeft t/m de 15 graden) 0.93^4 moeten doen, dan kom je uit op een 25% besparing. Wel + voor het antwoord overigens want voor het dagelijks leven zeik ik te veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 7% is inderdaad nogal arbitrair, van 20 naar 19 doet niks als het buiten 23 graden is, en heel veel bij -8, maar het is een aardige vuistregel.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing