mag een auto parkeren tegen mijn stoep? Met uitstappen komen ze dus op mijn grond!

Ik en mijn buurman wonen in een 2onder1kap.
Het is een éénrichtingsverkeer weg.
Wij wonen aan een kant waar alleen voor ons huis een stoepje is.
Dit is ons stoepje en hier komt ook nooit geen mens want aan de andere kant van de straat is gewoon de stoep (trottoir)
In onze straat is het een bende met de auto's (waar niet tegenwoordig) maar dat ze nu ook tegen MIJN stoep en dus tegen MIJN grond parkeren en daar dus ook overheen lopen met uit en instappen snap ik niet. Het is in feite een betegeld voortuintje.
Mag dit wel??
Hoop dat er iemand hier iets over kan vertellen..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Antwoorden (1)

Zolang er op de openbare weg geparkeerd wordt op een plaats waar het is toegestaan, wordt er niets fout gedaan.

Parkeerders zullen echter ook moeten kunnen uitstappen, dat kan niet anders. Als je niet wilt dat ze dat op jouw stoep doen, zul je dat met een omheining moeten regelen waar men niet overheen kan stappen. Maar het parkeerprobleem wordt dan nog groter. Want niemand zet z'n auto ergens neer waar hij niet veilig/handig uit kan stappen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Als je het "parkeren vlakbij de stoep" wilt voorkomen, kun je de gemeente vragen of ze van jouw stoep een uitritconstructie maken (zo'n verlaging van de stoep, een "uitrijdrempel"). Dan mag er niet meer voor worden geparkeerd want parkeren voor een uitrit mag niet. Maar dit lost het parkeerprobleem niet op. Bovendien mag je ook je eigen auto niet voor je "eigen" uitrit op straat parkeren.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Het zal je gebeuren, parkeren voor je eigen uitrit en een bekeuring krijgen. Zouden ze dat in bezwaar of beroep niet anders zien?
Computoon
8 jaar geleden
Denk het niet. Het verbod om te parkeren voor een uitrit is een verkeersregel en geldt voor iedereen. Niemand heeft recht op een parkeerplaats op het stuk openbare weg vlak voor zijn deur. Natuurlijk kan dit in specifieke gevallen wel geregeld worden door de gemeente: denk aan een invalidenparkeerplaats. (Daar hoort dan een bord en onderbord met het specifieke kenteken bij). Of, iets algemener: het bord 'parkeren alleen voor vergunninghouders'. Maar ook deze parkeerplaatsen worden niet voor een uitrit aangelegd, het zijn 'gewone' parkeerplaatsen die niet door iedereen
gebruikt mogen worden. Hier in de buurt woont iemand die de parkeerruimte voor zijn huis heeft gemarkeerd met van die oranje verkeerskegels. Dat mag natuurlijk niet. Ik denk niet dat je deze vorm van "wederrechtelijke toeeigening van gemeentegrond" "in de grote stad" moet gaan uitproberen, als je althans de kegels nog wilt terugzien...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Computoon, helemaal correct, ook voor je eigen uitrit mag je niet parkeren (zolang niet anders is aangegeven). De verbalisant kan namelijk niet weten of die auto op dat adres thuishoort of niet. Voor hetzelfde geld is het iemand anders die weigert bij het naastgelegen winkelcentrum parkeerbelasting te betalen en liever jou uitrit blokkeert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom niet voor maar op iemands oprit parkeren.
Zolang je geen andere auto blokkeert is daar weinig tegen te doen. (want openbare weg als geen paal of ketting) Politie doet niks want privé terrein.
(hierover is hier een tijdje geleden een vraag geweest, bizar maar het was officieel echt zo) ps. Natuurlijk niet doen want zeer asociaal en in de praktijk moet je maar zien hoe en waar je je auto terug gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, vriend van me heeft het gehad dat iemand regelmatig op zijn oprit parkeerde als hij zelf niet thuis was. Politie kon er niets tegen doen want privé terrein. Is trouwens niet meer gebeurt sinds hij zijn auto er een keer voor zette en 3 weken op vakantie ging (en de aso die zijn auto parkeerde dus 3 weken niet bij zijn auto kon).
tinus1969
8 jaar geleden
@Computoon noemt wel het punt waar het om gaat.
Als dit stoepje prive-eigendom is, en je wil als prive-eigenaar voorkomen dat er mensen oplopen, dan moet er een hek omheen.