Hoe bescherm ik mijn kast tegen open haard / allesbrander?

Bonjour allemaal.
Wij hebben een allesbrander en sinds maandag ook een kast.
Deze staat op ongeveer 30-40 cm van de allesbrander een wordt dus te warm.
Staat aan de andere kant vast tegen de muur, dus kan niet verplaatsen.

Kan ik iets tegen de kast zetten/maken dat de kast beschermt en dat tegen de warmte kan op zo'n 10-20cm? Dit gaat zo niet goed.
Iets van betonblokken of... ?
Ik wil die kast daar zo graag houden!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk werkt het de kast gedeeltelijk te bekleden met saunaschroten, dan hou je toch de houtlook en dit werkt isolerend. Of het echt een mogelijkheid in jouw geval zal je na moeten vragen bij de verkoper van dit product, een voorbeeld hiervan vind je hier:
http://www.haalhout.nl/sauna/index.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een asbest plaat :). Nee een dubbele glas plaat als het niet te gek warm is .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou eens kunnen kijken op een rommelmarkt of daar zo'n ouderwets metalen kachelscherm op pootjes te vinden is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je de mogelijkheid hebt zou ik ook een schoteltje met water onder de kast zetten, tegen uitdroging

Antwoorden (1)

Een metalen plaat.
Eventueel meer dan één.

Bijvoorbeeld zo:
Schroef twee beugels zoals de stoelhoeken alleen dan iets groten in de kast.
Hang daar met (metaal)draad de plaat aan.

De plaat wordt warm maar zal veel minder warmte doorgeven aan de kast. Een deel van de warmte gaat terug, een deel wordt aan de lucht afgegeven en een deel gaat richting kast.
Eventueel meerdere platen achter elkaar hangen, dan wordt een groter deel aan de lucht afgegeven.

Metaalsoort maakt weinig uit,
dikte ook niet, ze mogen heel dun en dus niet zwaar zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wel een hele kleine ruimte tussen de plaat en de kast houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Merci!
Waar zou ik die platen kunnen kopen?
Gewoon bij Praxis oid?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste bouwmarkten hebben alleen platen aluminium,
Hiervoor geschikt maar kwa kleur denk ik niet zo mooi.
Hier wel:
http://www.hornbach.nl/shop/Vlakke-plaat-staal-250x0-75-mm-0-5-mtr/7297000/artikel.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En inderdaad los hangen, zoals bij een gewone verwarmings radiator.