Het is een caudex: een knol, een verdikte wortel of stengel, vlak boven of onder de grond. Op dit verdikte deel zitten de bladeren en de bloeiwijze.
Bij xerophyte planten (een plant die aangepast is aan omstandigheden waarin weinig vocht beschikbaar) sterven bij droogte de delen boven de caudex af.
Alle soorten hebben een vergelijkbare verzorging nodig. De caudexplanten met hun gezwollen wortelknol of stengelbasis zijn echte zonnekloppers die graag een maximum aan licht krijgen.

Veel soorten kunnen in de zomermaanden gerust buiten staan in volle zon waar zij goed zullen groeien en eventueel ook zullen bloeien. Als de planten binnen staan tijdens de groeiperiode moeten zij zoveel mogelijk licht krijgen. Om de 2 weken water geven en maandelijks bijmesten met cactusvoeding. Te lange scheuten kunnen met een scherp mes ingekort worden waarna zij terug zullen uitlopen.

In de rustperiode - vanaf oktober tot en met half mei - kunnen de planten bij een temperatuur van 12-15°C overwinteren, met een maximum aan licht, terwijl zij 1 x per maand water krijgen. Tijdens deze periode kan er bladval ontstaan, maar zodra de plant weer begint te groeien krijgen zij nieuw blad. Ingedroogde stengels kunnen terug geknipt worden tot boven de caudex. Deze zal opnieuw uitlopen bij het begin van de groeiperiode.
Amadea