mijn radiator maakt een hard kolkend geluid, ongeveer een minuut lang, weet iemand wat dit kan zijn ?
Ontluchting helpt niet (komt water uit dus geen lucht)
Cv staat op 1.8
http://www.qvicom.nl/weblog/keteltje-keteltje-aan-de-wand/
A2. Wordt de radiator boven, midden én onderaan warm als je de radiatorknop vol open draait?
A3. Heb je ontlucht met de radiatorkraan helemaal dicht?
A4. Kan het zijn dat de radiator niet goed waterpas (horizontaal) staat?
A5. Kun je zelf de pomp afzetten, of is het een gemeenschappelijke ketel in een groter gebouw? B1. Wat bedoel je eigenlijk precies met “de C.V. staat op 1.8” ? C1. Hoe vaak maakt de radiator dat geluid?
C2. Staat die radiator normaal uit, of altijd aan, en in wat voor kamer?
C3. Hoe lang woon je er al?
C4. Heb je dit probleem al eens eerder gehad?
A2. ja
A3. Ik heb het zelf helaas niet gedaan
A4. Ok
A5. eigen cv
B1. op de cv watermeterdruk staat 1.8 (bar?)
C1. Ongeveer ieder uur 1 minuut lang
C2. Sinds hij aangegaan is, 2 maanden geleden maakt hij het geluid
C3. 6 maanden, maar oude eigenaars kennen het probleem niet
C4. Nee
Waterdruk 1.8 is normaal aangegeven in bar, en als dat binnen de op de meter aangegeven grenzen is, lijkt dat in orde. Advies:
1. Pomp af, c.q. hele installatie uit zetten.
2. Radiatorkraan dichtdraaien.
3. Radiator ontluchten; pas op voor het hete water. Een kleine opening waar je de lucht rustig uit hoort blazen is voldoende. Hou een of meer oude lappen bij de hand om sputterend water op te vangen. Zodra het water er rustig zonder sputteren uit loopt, is het goed en kan het ontluchtingskraantje weer dicht.
4. Als het echt véél lucht is (wat ik niet meteen verwacht, want dan zou de bovenkant van de radiator niet echt goed warm worden), dan moet je wellicht water bijvullen in het systeem, indien de drukmeter nu te weinig druk aangeeft. Overigens: is het een radiator met een thermostaatkraan, of met een gewone kraan?
Als het ontluchtingskraantje dicht bij de radiatorkraan zelf zit, dan zou de lucht er nu uit moeten zijn.
Maar als het ontluchtingskraantje aan het andere uiteinde van de radiator zit, dan zou het bij een niet goed waterpas geplaatste radiator eventueel kunnen zijn dat er bij de kraan in de buurt nog steeds wat lucht zit (maar laten we niet te somber zijn).
Wat ook nog eventueel kan, is dat er na enkele dagen opnieuw lucht zich verzamelt, zeker bij een huis met meer verdiepingen, dan kruipt de lucht graag naar boven en neemt daarbij weleens een zijtak als de buizen niet handig gemonteerd zijn.
Om goed te kunnen ontluchten moet (indien mogelijk) de pomp af staan. Dan is er alleen nog wat zwakke circulatie mogelijk als gevolg van temperatuurverschillen in het water. Krachtig stromend water kan namelijk soms verhinderen dat luchtbellen naar het hoogste punt opstijgen. Kranen zijn vernauwingen waarlangs luchtbellen vaak niet tegen de waterstroming in kunnen ontsnappen. En binnen een radiator kan de stroming soms ook de luchtbel wegduwen van een ontluchtingskraantje.
Bij een gemeenschappelijke centrale verwarming kan dat pomp afzetten meestal niet (tenzij die ’s nachts uitgezet wordt), maar wat dan helpt het wel om de betreffende radiatorknop geheel dicht te draaien, dan is er in elk geval geen stromend water in de radiator zelf. Het zgn. voetventiel, dat is het met een inbussleutel te bedienen afsluitkraantje in de afvoerleiding moet wél open blijven. Ik bedoel het kraantje dat je (samen met de toevoerkraan) in de koudste leiding onderaan de radiator dichtzet om bij een verbouwing een radiator tijdelijk te kunnen verwijderen zonder de hele installatie leeg te hoeven laten lopen. Want als de radiator helemaal afgesloten wordt van het leidingenstelsel, dan kan er maar een heel klein zuchtje lucht uit het ontluchtingskraantje ontsnappen. Daarna zit er nog steeds lucht in, maar als het water niet mee omhoog kan komen tijdens het uitdrijven van de lucht (want dat gebeurt door de waterdruk) dan blijft die lucht gewoon onder atmosferische druk (kamerluchtdruk) bovenin de radiator hangen. Als een radiator echt slordig niet-waterpas gemonteerd is, kan het zijn dat het ontluchtingskraantje lager zit dan waar de radiatorkraan zit. In zo’n geval is het soms mogelijk om het eind waar het ontluchtingskraantje zit wat hoger te tillen, en anders kan het zelfs nodig zijn om de overblijvende luchtbel ter plaatse van de radiatorkraan te laten ontsnappen door dan maar de aansluitingen bij die kraan een beetje los te nemen. Dan krijg je wel een klein waterballet dus. Of het uitmaakt om het met een koud systeem te doen, in plaats van gewoon warm, weet ik eigenlijk niet. Je kunt je uiteraard eventueel branden aan te warm water. (zie vervolgende reactie)
Dat zal dan misschien kunnen zijn om ongewenste lucht weg te laten gaan die zich in het vloeistofgedeelte van het expansievat heeft weten te verzamelen. Immers overal waar water hoort te zijn, kan zich ook weleens lucht bevinden.
Als het zo in jouw boekje staat, dan zal dat best kloppen.
radiator stond wel waterpas trouwens
Had ik al gezegd dat ik de radiator al had ontlucht en er gelijk water uit kwam ?
En nee, je had alleen genoemd dat het borrelen stopte toen de radiatorkraan was dichtgedraaid, maar over het ontluchten waarbij meteen water tevoorschijn kwam had je niets gezegd. Ik zal nu voor het vervolg dan toch maar even overgaan naar mijn antwoord.
Waarschijnlijk ging ik ervan uit dat je dit al aannam.
Of er water of lucht uitkwam kreeg ik niet te horen dit keer (vorige wel, was het water) Ik zal morgen wat fotos maken Groet contrast
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.