Mogen je ouders meebetalen aan je huur?

Mogen je ouders meebetalen aan de huur van je woning?

Het gaat over een persoon met een Wajong uitkering.
Hoe hoog mag het huurbedrag sowieso alleen voor dat persoon zijn zonder hulp van andere.

De woning die hij op het oog heeft kost 700 in de maand.
Wajong is 940/960 netto per maand.

Stel dat dit niet alleen mag zouden zijn ouders mee mogen betalen doormiddel dit te regelen met de bank/uwv of wat dan ook.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt me niet verstandig, want voor een dergelijk hoge huur krijg je geen huursubsidie meer, terwijl iemand met een dergelijk inkomen daar normaliter wel recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ze mogen je ieder jaar een bepaald bedrag schenken, hoeveel dat is lees je hier:
http://blog.geld.nl/Geldzaken/Belastingvrij-schenken-2013-leeftijdsgrens-naar-40.aspx
Maar ook met dit bedrag kun je je huur zeer waarschijnlijk niet blijven betalen, zoek een goedkopere woning waar je recht hebt op huursubsidie, je hebt meer kosten dan alleen de huur als je zelfstandig woont. Denk onder andere aan gas/water/elektriciteit, boodschappen, verzekeringen, internet/telefoon/televisie abonnement, belastingen, ziektekosten, enzovoort. Dat allen samen kost al rond de 300 euro per maand, bereken eerst wat je nodig hebt, wat dat gaat kosten per maand en zoek dan een woonruimte die binnen je budget past.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste bedankt voor jullie reacties. Van mijn ouders krijg ik genoeg geld om rond te kunnen komen daarmee heb ik veel geluk. Om mijn vraag iets te verduidelijken. ...
Kan ik hier mijn wajong mee houden?
Want mijn neef heeft een woning over maar hij moet een bepaald bedrag wat rond de 700 ligt vragen om samen met zijn vriendin een nieuwe woning te kunnen kopen.
Zijn woning staat wel te koop maar er zijn nog steeds geen kopers. Graag zou ik daar willen wonen met hulp van mijn ouders zonder risico voor mijn Wajong uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ouder dan 23 bent heb je waarschijnlijk recht op huurtoeslag bij een huur onder de 710,-
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2015/voorwaarden_2015/voorwaarden_huurtoeslag_2015 Als ik google (en dat dacht ik zelf ook) vind ik dat Wajong niet afhankelijk is van woonsituatie e.d.
Ik kan dat niet officieel vinden, maar voor zover ik weet geldt dat voor alle arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.
Voor de zekerheid kan je dit bij het uwv vragen.
http://www.uwv.nl/particulieren/wajong/nieuwe-wajong/tijdens-wajong/index.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor u bericht. Erg duidelijk.
Zal het voor de zekerheid wat u adviseert navragen bij het uwv. Maar aangezien hun werk tempo daar ging dit sneller om een zekere hoogte te krijgen.
Mijn contactpersoon bij uwv werkt volgens mij maar 1 dag in de week haha zal ook wel wajong hebben.

Antwoorden (1)

Je behoud je wajong als je ouders meebetalen aan je huur.

Redenen dat een wajong stop gezet kan worden;
- je houd je niet aan de verplichting (niet op tijd doorgeven van wijzigingen, vakantie etc.);
- je word herkeurd en er wordt besloten dat je weer kan werken;
- je word 30, als je nog steeds arbeidsongeschikt bent, dan krijg je een andere uitkering;
- je gaat weer naar school en hebt recht op studiefinanciering.

Ook als je trouwt of samen gaat wonen mag je wajong houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast kan je bij toeslagen.nl huursubsidie aanvragen