Het is al november en heb nog steeds last van (steek)muggen in mijn slaapkamer, wat kan ik daar het beste tegen doen in deze tijd van het jaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (5)

Zolang het niet heel koud wordt kun je muggen aantreffen.

Muggenplaag in huis voorkomen!

Er zijn talloze soorten ongedierte, plaagdieren en andere beestjes die een heuse plaag kunnen vormen in je woning. Hierbij valt te denken aan vliegen, vlooien, luizen, teken, mieren, houtwormen (in meubels), motjes (in kleding) en kevertjes (in meelproducten). Een enkele mug in je slaapkamer is nog wel te overzien, maar ook een muggenplaag komt nog weleens voor in woningen. Negen van de tien keer is een nabijgelegen zoetwaterbron hiervan de oorzaak. Muggen leggen hun eitjes namelijk in zoet water en muggenlarven leven zelfs tijdelijk onderwater.

Als je een muggenplaag in huis hebt, komt dat dan ook waarschijnlijk doordat je vlakbij een vijver, rivier, sloot, plas of wetering woont. Maar ook plassen regenwater die blijven staan door (extreem) hevige regenval trekken muggen aan, evenals volgelopen bloembakken, waterpartijtjes, verstopte dakgoten en regentonnen! Bij ideale (vochtige & warme) omstandigheden kan een muggenplaag zich binnen slechts enkele dagen ontwikkelen. In zo’n geval is het vooral belangrijk om ramen en deuren te sluiten of te horren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze oplossing gaat meer over voorkomen van muggen en gaat niet in op het probleem dat er al muggen in de slaapkamer zitten.
Zolang het niet echt vriest, kun je last houden van muggen.

Ik heb zelf een prima oplossing gevonden. Ik houd de deur van de slaapkamer altijd dicht. Zo kunnen muggen die elders in huis vliegen, niet naar de slaapkamer komen.

Het raam van de slaapkamer staat 's nachts altijd open. Overdag staat het raam soms ook open, maar tijdens de schemering is het raam dicht. Verder heb ik nooit licht aan bij open raam. Als ik 's nachts eens naar het toilet moet, trek ik het gordijn een stukje open. Er valt dan van buiten voldoende licht naar binnen om te kunnen zien waar ik loop.

Mocht er toch een mug in de slaapkamer zitten (dat gebeurt gemiddeld één of twee nachten per jaar), dan probeer ik die natuurlijk te vangen. Lukt dat niet, dan zet ik mijn tafelventilator (zo heet zo'n ding - ik kan er ook niets aan doen) op een tafeltje aan de *andere* kant van de slaapkamer. Ik zet de ventilator op z'n laagste stand en richt hem langs de muur, zodanig dat er een lichte luchtstroom door de hele slaapkamer ontstaat. Net genoeg om voelbaar te zijn, te weinig om last van te hebben bij het slapen. De ventilator staat dan natuurlijk in een vaste stand, dus hij beweegt niet van links naar rechts.

De reden is dat muggen hun prooi vinden door af te gaan op de geur en/of op het CO2-gehalte van de lucht (ik weet niet meer welke het was, maar dat maakt niet uit). De ventilator werkt als een soort mixer voor de lucht in de slaapkamer. De mug merkt dan nog wel dat er ergens iets lekkers aanwezig is, maar doordat de lucht zo goed wordt gemengd heeft hij geen idee meer waar hij naartoe moet vliegen. De mug kan jou dus niet meer vinden.

Toegevoegd na 6 minuten:

Voorbeeld van een tafelventilator:
http://beeldbank.prepublisher.com/pictures/PP/VNK/3/VNKK9653.jpg
Maar een andere ventilator is natuurlijk ook goed, ook een plafondventilator, zolang je maar een luchtstroom creëert waar je geen last van hebt en die door de hele slaapkamer stroomt.

Zoek een model waarbij je het heen-en-weer-bewegen uit kunt zetten.

Cryofiel
8 jaar geleden
De beste remedie tegen binnenkomen van muggen is een hor maar je zult nu de ramen en deuren niet meer vaak open hebben staan. Heb je ze nu nog in je slaapkamer en zie je geen kans ze dood te slaan of te verjagen, slaap dan onder een klamboe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De beste oplossing voor hardnekkige muggen in je slaapkamer:
Koop een spuitbus, sluit op een ochtend alle ramen goed, spuit flink, speciaal ook onder je bed en in andere donkere hoeken.
Ga daarna de kamer uit en doe de deur dicht. Een uurtje later zullen alle muggen dood zijn.
Lucht daarna de kamer goed door.
Als er buiten de kamer nog muggen zijn, moet je natuurlijk vitrage of een hor voor de ramen doen bij het luchten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg een elektrische vliegenmepper https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegenmepper#Elektrische_vliegenmepper op het nachtkastje. Wacht in het donker tot de irritant zoemende mug weer vlakbij is (dat duurt nooit lang), en beweeg dan met die vliegenmepper met het knopje ingedrukt gewoon wat lukraak boven de dekens en boven je hoofd. Goede kans dat je aan een vonkje ziet en hoort dat de mug buiten gevecht gesteld is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanraken is voldoende; het is niet nodig om hem hiermee heel hard te meppen of zo. Daarom werkt het zo goed, ook in het donker.
Hou het knopje even wat langer ingedrukt om de mug meteen te roosteren.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Vergelijkbare methode die ook goed werkt: Ga in bed liggen met het dekbed lekker hoog opgetrokken, en (behalve je hoofd) je hele lichaam onder het dekbed. Dus geen openingen! Alleen rond je nek is enige opening. Zodra je de mug rond je hoofd hoort zoemen, doe je je benen snel omhoog. Daardoor zuig je lucht aan via de opening onder het dekbed bij je nek. De mug wordt dan mee naar binnen gezogen. Daarna wordt de mug vanzelf geplet onder je dekbed.