kan een insect stoned worden?

Ik ben benieuwd of een insect high kan worden van het eten van wiet of door middel van de rook op hem te blazen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
8.7K

Het beste antwoord

Ja, waarschijnlijk wel (kort door de bocht antwoord). De uitleg:

Of insecten stoned worden (een ander bewustzijnsniveau krijgen) kun je ze helaas niet vragen. Maar wel kun je hun gedrag waarnemen en dat verandert behoorlijk onder invloed van rook. Imkers gebruiken al heel lang de zogeheten bijenpijp (waarin je blaast, zodat er rook uit komt). Daarin wordt tabak verbrand net zoals in een sigaar of pijp; de rook wordt over de bijen geblazen als de imker in de bijenkast moet werken.
Wat je ziet is dat de bijen heel rustig, sloom en vredig worden: ze steken nauwelijks terwijl als je zonder rook de bijenkast open doet en erin werkt, je behoorlijk kunt worden gestoken. Ik heb zelf vroeger bijen gehouden dus ik heb er persoonlijk ervaring mee. De tabaksrook verandert dus duidelijk het gedrag van de bijen.

Ook een wespennest is door rook beter te benaderen (ik bedoel nu dikke tabaksrook). Omdat vele drugs (hash, wiet, en alkaloiden zoals opium en cafeine) rechtstreeks op het zenuwstelsel ingrijpen en bij mensen goed gedocumenteerd is wat er gebeurt, zullen ook insecten in het algemeen 'ander dan normaal gedrag' gaan vertonen onder invloed. De vraag is alleen of je dat kunt vergelijken met 'stoned zijn'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de informatie daar had ik helemaal niet bij nagedacht dat een imker dat inderdaad met tabaksrook doet