hoe geef je bakstenen een old look?

Hoe kun je nieuwe bakstenen er uit laten zien alsof ze oud zijn / gebikt zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Het beste antwoord

Door ze te trommelen. Dat is geen klusje voor de doe-het-zelver, want je kunt ze niet gewoon zomaar in bijvoorbeeld de droger of een betonmolen gooien zonder dat er veel breken. Maar dat is wel het principe : met zijn allen in een grote trommel, zodat er butsjes, krasjes en kleine hoekjes afslijten, geholpen door wat handjes scherp zand of mortel. Voor het mooiste effect doe je dit trouwens met "rauwe" stenen ; die dus eerst bewerkt worden en pas daarna "afgebakken".

Als je zelf dus een stapel splinternieuwe bakstenen hebt liggen die je een verweerd uiterlijk wilt geven, zijn er maar weinig manieren die de natuur kunnen versnellen, en ook die zijn niet snel genoeg om in dit leven nog een muurtje te kunnen bouwen. In een betonmolen (lang en lanzaam !) wil wel, maar met heel veel stenen duurt dat gewoon te lang. Je zult dan vrees ik toch gewoon op zoek moeten naar getrommelde stenen.

Als je geluk hebt kun je bij een steenfabriek in je omgeving de stenen die je al hebt láten trommelen. Uiteindelijk ben je daarmee echter ongeveer net zo duur uit (stenen + trommelen) als voor "kant en klaar"getrommelde stenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ja, nog afgezien van het enorme lawaai dat je ermee veroorzaakt, is dit geen eenvoudig klusje voor een doe-het-zelver. + 1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Als je ze al gekocht hebt zou ik proberen ze terug te brengen. En een partij tweedehands stenen te kopen. Die hebben al de vereiste look en zijn goedkoper. Anders zou ik proberen ze te ruilen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt zien dat stenen kunstmatig verouderd zijn. Ze zien er teveel eender uit. Echte gebruikte stenen zien er veel echter verouderd uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie tips