wat kan ik aan beton toevoegen zodat het niet gaat barsten na verloop van tijd?

Ik heb gehoord dat er een soort polyester is die je aan beton kan toevoegen zodat hij niet barst. maar ik de doe-het-zelf zei men dat dat niet afdoende is. de beton dient om zuilen te gieten voor mijn tuin, eenbloembak en een vijverrand. ik weet wel datik hem kan wapenen, maar dan is barsten nog niet uitgesloten....

9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat je weet dat je naam niet goed gespeld is? liFeisgreat. Met een F niet een V. =)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet je niet, misschien gaat liveisgreat wel graag naar live concerten. :-)

Het beste antwoord

Mogen de zuilen hol zijn?
De bloembak in elementen?
De vijverrand in delen?
Toevoeging van de juiste hoeveelheid emulsie ( compactuna bv. ) zie link.
Dit zal héél wat minder spanningen opleveren.
Met een beetje zoekwerk vind je misschien klaargemaakte delen, volgens de voorwaarden, en is eigenlijk niet echt duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
klaargemaakte betonnen zuilen heb ik in België nog niet echt gevonden. ze moeten ook best wat gewicht verdragen, dus mogen zeker niet hol zijn. ik dacht een dikke pastieken buis te nemen en die vol te gieten met beton en nog iets tegen barsten.
de vijverrand mag zeker in delen... het zal ook niet anders gaan bij het gieten. idem voor de bloembak.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan voor kolommen ook twee buizen gebruiken, dikwandige, en de binnenste laten zitten.Tussen de twee buizen bewapening aanbrengen.Net of staven betonijzer.Je kan ook kolommen maken met gestapelde blokken. De inwendige buis beetje in verhouding tot de buitenste. 1/3 . Houten kolommen bestaan er ook, en hebben een heel hoge draagkracht.Ze ziin hol tegen barsten. Als voorbeeld gesteld. De voorbeelden van ronde toepassingen bij drukgerelateerde objecten zijn legio.
liveisgreat
9 jaar geleden
heb je soms een link voor die houten kolommen? in België alleszins nog nergens gezien...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werk met een andere firma, maar hoop dat je met de link wat bent. http://www.peetersjef.be/producten/houten_kolommen.html

Andere antwoorden (3)

Misschien is het handig om deze pagina eens te bestuderen! Hier staat namelijk (en dit heb ik ook van mensen vernomen) dat het niet mogelijk is om beton niet te laten barsten, dit komt door temperatuursverschillen, belasting van de grond etc.

http://www.betonwerkdverkade.nl/overbeton-zin-en-onzin-scheurvorming.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt nooit 100% zekerheid krijgen dat beton niet scheurt, er zijn wel diverse vezels (ook van Polyester) die de kans hierop verkleinen, lees onderstaande link maar eens.
Polyester vezels doet men ook vaak in afwerkvloeren waar vloerverwarming in zit, dit maakt de vloer taaier en minder kans op scheuren.

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/vezelbeton.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal niets toevoegen, maar langzaam laten drogen!
Desnoods zeker bij droog weer wat met water sproeien en afdekken met plastic!