Wanneer is een bouwkundige keuring van een woning zinvol?

Vanaf welk bouwjaar?

En is het sowieso nuttig; ik heb gelezen dat er alleen naar "zichtbare" gebreken wordt gekeken.

Op internet kan ik weinig onafhankelijke informatie vinden; het meeste is van bedrijven die er zelf bij betrokken zijn en aangeven dat het altijd belangrijk is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (2)

Altijd, tenzij je zelf bouwkundige bent, maar zeker als je twijfelt aan de staat van de aan te kopen woning.
Ook nieuwbouwhuizen kunnen gebreken hebben, die je zelf niet ziet, een bouwkundige ziet meer dan iemand die geen verstand van zaken heeft.
Ook heb je zelf onderzoeksplicht, een gebrek dat je met het blote oog had kunnen zien, maar zelf mist, kan niet op de verkoper worden verhaald, een goede bouwkundige zal dat niet over het hoofd zien, door een bouwkundige in te schakelen heb je hieraan voldaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bouwkundige keuring is altijd zinvol. Een goede bouwkundige zal niet alleen maar naar het zichtbare kijken, maar juist het 'onzichtbare' onderzoeken.
Hierbij zal hij een inschatting maken van de mogelijke gebreken en, indien deze niet direct zichtbaar zijn, op zoek gaan naar aanwijzingen welke de aanwezigheid van het gebrek onderbouwen.
Daarnaast zul je, tijdens de keuring, ook veel informatie krijgen als je zelf meeloopt.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik je een keuring door een bouwkundige van Vereniging Eigen Huis van harte aanbevelen.