Welke richting moet je huis staan om over het algemeen het koelste te zijn in de zomer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
8.1K
Amadea
8 jaar geleden
Naar het noorden gericht. En uiteraard geen plat dak hebben!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een huis heeft 4 kanten, soms minder bij rijtje of dubbel. Als je kan kiezen kan je beter voor isolatie kiezen, dan heb je er ook in de winter plezier van, want koel in de zomer betekend koud in de winter. Ik denk dat het zelfs goedkoper is om een warm gericht huis af en toe te koelen met een airco, zodat je in de winter minder hoeft te stoken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toelichting op het antwoord van Bordensteker:
In Greenwich staat de zon om twaalf uur West Europese Tijd in het Zuiden. Amsterdam (ik heb de hoofdstad van ons land maar genomen) ligt op ca. 5 graden Oosterlengte. De zon staat hier dus 5x4=20 minuten eerder in het Zuiden, dus al om 11:40 uur. We rekenen echter in Centraal Europese Tijd, dus doen we net of het al 12:40 uur is, en 's zomers doen we er nóg een uur bij: 13:40 uur. In ronde getallen: 's zomers staat de zon pas om kwart voor twee in het Zuiden

Antwoorden (2)

Het is het warmst op een dag tussen ongeveer één en drie uur s'middags. Om twaalf uur staat de zon in het zuiden.
Dus het gedeelte van je huis met de meeste ramen gericht op het noord-oosten. Uitgaande van het feit dat je huis op het noordelijk halfrond staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de gevel met het meeste glas min of meer naar het zuiden hebt (wat bij de keus tussen het noorden en het zuiden de voorkeur heeft gehad van de plannenmakers), dan heb je in de zomer een steil invallende zon overdag, wat zeker bij een overstekende balkonrand, cq met behulp van buitenzonwering de warme zon mooi af kan schermen.
En in de winter komt die zon dan wel een heel eind de kamer in, wat dan juist aangenaam kan zijn.

Met grote ramen op het westen of het oosten heb je in de zomer daar juist een tamelijk horizontaal invallende zon die dus veel warmte binnenbrengt (ook al omdat het in de ochtend en de avond relatief vaker weinig bewolkt is dan midden op de dag). Ik heb tegenwoordig vensters op het noordwesten en noordoosten, en ik heb in het verleden lang “op het zuiden” gewoond, maar ook een tijd pal op het westen.

Op het zuiden is dus minder hinderlijk dan je zou denken, maar precies op het noorden is ondanks het horizontale ochtend- en avondzonlicht uiteraard nóg beter.

Overigens staat de zon in Nederland ’s winters pas om ongeveer 12:40 in het zuiden, en in de zomertijdperiode is het dan zelfs al 13:40.

(En veel makelaars noemen bijna alles tussen pal oost en pal west, dat niet vooral naar het noorden gericht is: “op het zuiden”.)