Wat bepaalt de binnenhuisarchitect in je huis?

Ik weet dat de binnenhuisarchitect bepaalt hoe groot/klein de kamers in een huis worden enzo, maar bepalen zij ook waar precies bijvoorbeeld de wasbak in een badkamer/wc is? Of op welke plek de wc pot is. Wie bepaalt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo bepaald de binnenhuisarchitect dat die werkt in opdracht van jou hij doet je voorstellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je de architecten/tekenaars die een nieuwbouwhuis verzinnen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een binnenhuisarchitect bepaald niets, een binnenhuisarchitect komt met voorstellen om je woning in te richten.
http://www.opleidingbinnenhuisarchitect.com/binnenhuisarchitect/wat-doet-een-binnenhuisarchitect/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wimkees idd grootte kamers/wc is meer het werk van een architect. Hoewel een binnenhuisarchitect ook wel een paar lijnen kan trekken natuurlijk als er iets meer dan dat moet gebeuren.
Bordensteker
8 jaar geleden
De binnenmuren zullen vaak ook een deel zijn van het “frame” van het huis. Dat hoort bij het werk van de architect. Een binnenhuisarchitect kan hooguit iets doen met niet-structurele binnenmuurtjes. En de architect zorgt ook voor een logische samenhang van de indeling van de boven- en benedenverdiepingen: waar boven de badkamer en tweede toilet zijn, moet er beneden ruimte voor de afvoeren gevonden worden. Daarmee ligt vaak al meteen vast wáár wastafel en douche kunnen komen. Voor (ruimte voor) een rookkanaal ten behoeve van een eventuele open haard moet ook van tevoren nagedacht zijn, want de schoorsteen moet voor een goede trek liefst naar bovenin het dak leiden. Ook de meterkast moet logisch gesitueerd worden, en er is lang niet altijd een binnenhuisarchitect bij de bouw betrokken.
Ventilatie en afvoer van kookdampen in de keuken moet ook fysiek logisch zijn, waarmee de keukenopstelling ook al gauw beperkt is in de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De binnenhuisarchitect, dikwijls vrouwelijk, is degeen die kiezelstenen op de rand van het bad legt, sierkussens plaatst in de vensterbank en een droogboeket in het toilet doet. Niet te verwarren met een presentatrice van programma's als VT-Wonen of van Nico-past-meteen-twee-bakken-troost-voor-het-tweede-reclameblok-klaar-Swinkels!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dacht ik ook, Freek, maar dat blijkt dus niet (meer) zo te zijn. Dat "beroep" bestaat nog wel, maar mag geen "architect" meer heten. Dat heet tegenwoordig een interrieur- binnenshuis- of woningstylist.
ronron1212
8 jaar geleden
Als interieur- of binnenhuisarchitect heb je een beschermd beroep en ben je ingeschreven bij de Stichting Bureau Architectenregister. Je adviseert het bedrijfsleven en/ of particulieren bij het ontwerpen en realiseren van interieurs. Je werkveld kan uiteen lopen van vliegtuigen tot kantoren, winkels en auto’s.

Antwoorden (2)

"De Binnenhuisarchitect is verantwoordelijk voor de inrichting en uitstraling van een bepaalde ruimte. Deze ruimte kan een bepaalde kamer zijn, maar ook het interieur van een heel gebouw. De inrichting wordt vooraf bepaald door middel van gesprekken met de opdrachtgevers, en het vervaardigen en bewerken van een uitgangsschets. Pas als de schets goedgekeurd is, wordt er een definitief ontwerp gemaakt. Hiermee kan de binnenhuisarchitect aan het werk om de details goed neer te zetten en het uiteindelijke ontwerp te realiseren. De Binnenhuisarchitect moet niet alleen creatief zijn, maar ook technisch inzicht hebben en realistisch kijk op de haalbaarheid van de uitvoering.

De Binnenhuisarchitect moet alles in de ruimte in de gaten houden, bijvoorbeeld omvang, lichtinval, plaats van deuren en bovenal de functie van de ruimte. Wanneer mogelijk moet hij ook met de architect van het gebouw kunnen samenwerken.De werkzaamheden moeten binnen een bepaalde tijdslimiet plaatsvinden, waardoor het noodzakelijk is dat de Binnenhuisarchitect goed met stress en druk om kan gaan..

Het is belangrijk dat de schets waarmee de Binnenhuisarchitect werkt niet alleen goed getekend is en de juiste elementen bezit, maar ook de opdrachtgever overtuigt. Hiervoor moet de Binnenhuisarchitect niet alleen kennis van zaken hebben, maar mensen en hun wensen en eisen goed weten in te schatten. Het gaat meestal niet uitsluitend om de indeling van de ruimte, maar ook om het gevoel dat de toekomstige gebruikers erbij hebben. Details zoals kleur of lichtval kunnen hierbij cruciaal zijn. Om op de hoogte te kunnen blijven van de laatste ontwikkelingen en trends, moet een Binnenhuisarchitect de vakbladen goed in de gaten blijven houden en bovendien zelf bepaalde evenementen bezoeken."

"Een Binnenhuisarchitect werkt aan allerlei soorten projecten, zowel gericht op gebruik als uiterlijk. Het is dan niet alleen belangrijk dat alles er uiteindelijk goed uitziet, maar ook dat het goed werkt. Een badkamer mag er dan nog zo modern uitzien; als de kraan niet werkt is de klant toch niet tevreden. Een Binnenhuisarchitect streeft naar een zo perfect mogelijk resultaat (...). Daarnaast is er natuurlijk veel inlevingsvermogen nodig om een ontwerp zo te maken dat het past bij de ruimte en bij de toekomstige gebruikers."

Een binnenhuisarchitect kan dus in overleg met een architect bepalen waar precies de wasbak in een badkamer komt of waar de wc-pot, maar een architect kan dit ook alleen doen.
8 jaar geleden
Vroeger noemden we de miep die leuk kiezelsteentjes, kaarsjes en kussentjes bij elkaar kon shoppen "binnenhuisarchitect", waarmee de suggestie werd gewekt dat het om een geschoold beroep gaat. Dat was het echter niet. Iedereen kon zich binnenhuisarchitect noemen, en je hoefde de ballen verstand te hebben van bouw of indeling of zelfs praktisch gebruik van een woning (tapijt op het toilet enzo....), maar de taak van de "architect" beperkte zich puur tot de aankleding en inrichting van een bestaande binnenruimte.

Inmiddels / tegenwoordig is binnenhuisarchitectuur - ook wel interrieurarchitectuur - WEL een beschermd beroep, compleet met master-opleiding en gelijkwaardig aan architect. De taken van deze persoon verschillen inderdaad hemelsbreed van die van bovengenoemde, wat tegenwoordig "interrieurstylist" heet.

Vroeger werd de interieurarchitect pas ingeschakeld nadat de architect het gebouw had ontworpen. Nu wordt meer en meer ontwerp van gebouw en inrichting gecombineerd. Dat zorgt voor meer eenheid. De interieurarchitect kan dus al bij de ontwerpfase van een huis betrokken zijn, maar ook bij bijvoorbeeld een grote verbouwing.

Door middel van tekeningen maakt de interieurarchitect de plannen duidelijk; plattegronden, doorsneden, maquettes en 3d visualisaties helpen een helder beeld te scheppen voor de opdrachtgever en de uitvoerenden.

Veel van de details die je noemt, en die voornamelijk hebben te maken met de praktische indeling / layout van de woning, zullen bepaald worden aan de hand van wettelijke voorschriften, in samenspraak met de (hoofd)architect (die dat ook vaak zelf doet trouwens), en eventueel de toekomstige bewoner / koper - zeker als die het huis in opdracht laat bouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Als interieur- of binnenhuisarchitect heb je een beschermd beroep en ben je ingeschreven bij de Stichting Bureau Architectenregister. Je adviseert het bedrijfsleven en/ of particulieren bij het ontwerpen en realiseren van interieurs. Je werkveld kan uiteen lopen van vliegtuigen tot kantoren, winkels en auto’s.
ronron1212
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang ze niet worden opgenomen in de bnA maar zielig zelf maar een bondje hebben opgericht (bni) vind ik het allemaal best. Een IA is natuurlijk NIET gelijkwaardig aan een architect, b.i., bna. Bij mij komen ze er niet in want ik kan dat gelukkig allemaal zelf! ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je de bron gelezen ? Dat zijn dus GEEN erkende interrieurarchitecten. Zie ook https://www.tkmst.nl/opleidingen/opleiding/21357/interieurarchitectuur.html en http://www.bni.nl/voor-interieurarchitecten/wat/ Het is wel degelijk een "echt" beroep, en ze kunnen zich inschrijven bijhet architectenregister.
ronron1212
8 jaar geleden
Klopt helemaal wat @marleen zegt @freekfluweel.