Je hebt een oude hypotheek hebt, verhuisd en een nieuwe hypotheek afsluit, hoe lang is je aftrek?

Ik heb nu een huis met hypotheek (aflossingsvrij) van 1 ton. Ik heb al 15 jaar renteaftrek gehad, als ik deze verkoop kan ik de resterende ton aflossen.

Nu wil ik een nieuw huis kopen samen met mijn vriendin, waar de hypotheek rond de 3 ton komt te liggen.

- Mijn vriendin denkt dat ik met de aankoop van een nieuwe woning nog 15 jaar renteaftrek heb.
- Ik denk met een nieuw huis weer 30 jaar teruggave van hypotheekrenteaftrek te krijgen.

Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Jullie hebben allebei voor een deel gelijk.

Je vriendin:
Je mag de rente van een lening maximaal 30 jaar aftrekken. Is de lening afgesloten vóór 1 januari 2001, dan gaat de termijn van 30 jaar in op 1 januari 2001.
Als je al 15 jaar aftrek hebt, dan is je hypotheek wellicht afgesloten in 2000. In dat geval zou je dus nog 16 jaar aftrek hebben.

Jijzelf:
Als je je hypotheek verhoogt dan geldt voor dat leningdeel een nieuwe periode van dertig jaar.
Want voor elke EXTRA euro die je leent geldt een nieuwe dertigjaarsperiode.
Als je de nieuwe hypotheek van drie ton volledig zelf gaat aftrekken, dan bestaat deze uit twee delen:
Je "oude" ton die je nog zo’n 15 jaar mag aftrekken.
Een nieuw leningdeel van een twee ton dat je dertig jaar mag aftrekken.

Tip
Een venijnige fiscale regeling is de zogeheten bijleenregeling. Wie zijn huis verkoopt en binnen drie jaar een nieuwe woning aanschaft, is verplicht om de eventuele overwaarde die bij de verkoop van het oude huis vrijkomt te investeren in de volgende koopwoning. Je mag namelijk alleen de rente aftrekken over de aankoopprijs van de nieuwe woning na aftrek van de overwaarde.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook al los je de resterende ton vandaag af en sluit je morgen een nieuwe hypotheek af, dan blijft de belastingdienst rekening houden met de betreffende genoten aftrek van 15 jaar.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erg duidelijk antwoord! Bedankt hiervoor!
Wat een uitzoekerij tegenwoordig. Ik ben nu aan het uitzetten hoe de Annuïteitenhypotheek en de lineaire hypotheek zich verhouden en wat je allemaal aan kosten daarnaast nog kwijt bent om een goede inschatting van je maandlasten te kunnen maken... Ik las net dat een hypotheekadvies meer dan 1000 euro kost?! Eerst zelf maar eens het een en ander proberen te berekenen..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even een gedachtenspinsel... Als ik die resterende ton schuld van mijn huidige huis nu "vandaag" af zou lossen, kan ik dan weer een nieuwe hypotheek afsluiten voor mijn nieuwe huis van 3 ton? Dit lijkt mij handig omdat ik daardoor op de lange termijn de 15 jaar over die ene ton nog ook nog als aftrek kan ontvangen.
fisbel
8 jaar geleden
@Joostman:
Lees even goed het gewijzigde c.q. aangevulde antwoord van SimonV hierboven. Met name de tip betreffende de overwaarde. Misschien even ter verduidelijking een voorbeeld:
U lost de resterende ton af. De verkoop van uw woning levert 200K cash op. U wordt geacht deze 200K in te zetten voor de aankoop van de nieuwe woning. (overwaarde) De rente over slechts 100K is aftrekbaar voor 30 jaar (300K minus 200K) Ander voorbeeld:
U houdt de hypotheekschuld van 100K. U koopt een nieuwe woning van 300K. Verkoop woning 200K Er is een overwaarde van 100K (200K minus 100K) De rente over de nog resterende lening van 100K is nog voor 15 jaar aftrekbaar. De rente over 100K extra lening is voor 30 jaar aftrekbaar. (300K minus de overwaarde van 100K) N.B: de werkelijke berekening van de overwaarde is ingewikkelder. Er zullen aankoopkosten en verkoopkosten zijn. Aankoopkosten mogen bij de aankoopsom van de eigen woning geteld worden en vergroten de hypotheekrenteaftrek als daar een lening voor wordt afgesloten c.q. kan worden afgesloten. De verkoopkosten verlagen de overwaarde. De maximale hypothecaire lening (mits voldoende inkomen) is op dit moment de aankoopprijs van de woning plus de bijkomende aankoop- en financieringskosten, maximaal 104%.
Het is goed om uzelf eerst in te lezen en te informeren voordat u (betaald) hypothecair advies inwint. Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/bijleenregeling/ En lees ook: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/eigenwoningreserve_verkoop_eigen_woning_ib2911t241fd.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het concrete gedetailleerde antwoord!