Welk voedsel voor bijen?

Er zijn regelmatig bijen in mijn tuin. Ze bezoeken allerlei bloemen, maar het lijkt me een extraatje voor hen en voor mij leuk om naar te kijken een schoteltje met iets lekkers voor ze neer te zetten wat hen niet schaadt. Van honing voeren heb ik begrepen dat dit riskant voor de bijen kan zijn i.v.m. ziekten, b.v. Amerikaans Vuil Broed.
Ik weet van vlinders dat zij speciaal vlindervoer kunnen krijgen, volgens mij is dit een soort op de vlinders afgesteld nectar of suikerwater.
Bestaat er ook zo iets voor bijen, of is een schoteltje biologisch suikerwater goed genoeg?
Welk voedsel kan ik de bijen het beste aanbieden en op welke manier?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk idee. Wel mee oppassen in augustus ; bijen voeren wordt dan snel wespen lokken ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Suikerwater is prima trouwens ; doen imkers ook in een koud voorjaar. Nu hebben ze dat extra voer overigens absoluut niet nodig, maar ik begrijp dat je het voor de leuk doet en niet om bij te voeren.
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Voeren_met_behulp_van_een_jampotje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bloeiende planten daar doe je ze een plezier mee .Lavendel rozen tot heide . En honing lijkt mij water naar de zee dragen en mogelijk zelfs niet goed .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je zeker dat het bijen zijn?
Er zijn dit jaar erg veel hommels.
Maar ook heel veel zweefvliegen die sprekend op bijen lijken.
Hebben ze twee paar vleugels dan zijn het bijen, hebben ze slechts een paar vleugels dan zijn het zweefvliegen.

Het beste antwoord

Het bijenseizoen loopt ongeveer af rond eind juli, daarna is er niet zoveel meer nectar en stuifmeel te halen. Alleen de springbalsemien en de heide bloeien nog later. Het is dus inderdaad slim om ze in de nazomer bijvoeding te geven, zodat de diertjes voldoende bevoorraad zijn om de winter door te komen.

Er bestaat een speciale suikerpasta (ook wel suikerdeeg of voederdeeg) voor, apifonda geheten. Je kunt zelf suikerdeeg maken door poedersuiker te mengen met een heel klein beetje water en goed te kneden.

Of je kunt voederdeeg maken door 1 deel poedersuiker samen te voegen met 3 delen honing, en dat goed te kneden. (De samenstelling kan iets anders zijn als de honing vloeibaarder is).

Toegevoegd na 37 minuten:
Met suikerwater loop je grote kans dat er andere insecten op afkomen.

Een beetje van het hierboven beschreven deeg in een plastic zakje doen, dat dichtgeknoopt plat drukken, open snijden op één plekje, en tegen zonsondergang voor ze klaarleggen.
Amadea
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Er bloeit hier nog genoeg waar bijen en hommels op af komen hoor.
Enkelbloemige stokrozen, de springbalsemien idd, kattenkruid, kattenstaart, solidago enz. Evenzogoed toch een plusje :)