Is zilvervliesrijst [gekookt of ongekookt] goed om in de winter aan de vogels te geven?

Er is vogelzaad voor tuinvogels te koop, maar ik hoorde dat zilvervliesrijst [gekookt of ongekookt? ] erg gewaardeerd wordt door de hongerige vogels in de winter, aangevuld met vetbollen en doppinda's.
Hoe zit 't met de zilvervliesrijst... is dat nou echt goed en/of beter dan de zakken vogelzaad [voor tuinvogels]?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wist niet dat mijn vraag zo goed[?] of het antwoord zo moeilijk [?] is... :-))
Al drie antwoorden gezien en weer weg... Ik heb onthouden dat 't logisch is dat [zilvervlies]rijst ongekookt goed zou zijn, in de natuur wordt niet gekookt!

Het beste antwoord

Ik vond het volgende op birdshome.nl:

Wat kunnen we de vogels voeren?

Brood: is niet zo voedzaam, maar helpt als je honger hebt.
Oude cake of biscuitjes daar zit wat meer in dan brood omdat er vet in zit en dus is het voedzamer.
Gekookte aardappels in schil blijven lang goed, als je hem door midden snijd wordt hij helemaal leeg gepikt tot de schil over blijft. Ook gewoon geschilde en gekookte aardappels zijn prima maar moet er wel op het zout gelet worden want veel zout is slecht voor de vogels.
Gekookte rijst, bami of spaghetti is rijk aan zetmeel en vooral geliefd bij spreeuwen en kauwtjes.
Fruit daar zijn heel wat liefhebbers voor. Ook oud fruit wat normaal misschien wel weggegooid wordt zijn voor vogels geschikt. Je kunt het in stukjes snijden op de voedertafel of aan een boomtak spiesen. Vogels als Merel, Kramsvogel, Koperwiek, Spreeuwen en kleine vogels als Roodborst, Zwartkop of Pimpelmees lusten dit graag.
Gewone Kaas uitgedroogde harde kaas is goed voor vogels Voor de kleinere vogels kun je het raspen voor op de voedertafel. Of strooi dit tussen de bladeren op de grond in de tuin, vooral de winterkoninkjes vinden dit fijn Ook door de vetbol kun je kaas doen.
Ook Vet en Vlees kunnen we als voer gebruiken. Bijvoorbeeld: Stukken vet, spekzwoerd. Een Mergpijp uitgekookt met stukjes vlees eraan Vooral Mezen, Spechten, kraaiachtigen en Spreeuwen zijn hier gek op. Ook rozijnen en gedroogde vruchten zijn geliefd, wel even weken voordat ze op de voedertafel komen of door de vetbol mengen. Verse kokosnoot wordt helemaal leeg gegeten.
Natuurlijk veel zaden en noten zijn te gebruiken, hiervan zijn in de dierenwinkel kant en klare mengsels te koop. Zelf koop ik apart nog zonnebloem pitten (mezen) en hennepzaad voor Groenlingen. Meelwormen koop ik ook vaak vooral voor de roodborst die is er gek op, maar dan moet hij wel snel zijn want anders eten de mezen ze op.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik denk dat het zout in gekookte rijst misschien wel voor problemen kan zorgen. Niet voor niets maakt men speciale 'vogelpindakaas' zonder zout.

Wist je trouwens dat er een rijstvogel bestaat (Lonchura oryzivora; synoniem: Padda oryzivora), die sawavelden afstroopt op jacht naar rijst?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie/link!