Wie weet wat deze kop en schotel moeten voorstellen? Zie foto

Tenminste, ik neem aan dat het ene voorwerp een kop is. Maar waarom is de vorm van de schotel zo?

Toegevoegd na 39 minuten:
De hoogte is ca. 10 cm.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Amadea
8 jaar geleden
De hoogte van de houder, of van het kopje met oor? Als het de houder betreft dan is het dus een heel klein kopje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is de hoogte van de houder, dus inderdaad een heel klein kopje.
Vergelijk maar eens met het zoutpotje dat erachter staat.
Amadea
8 jaar geleden
Dat dacht ik inderdaad ook. En ik vond deze afbeelding van een poppenbordje: http://1000things.org/media/image/large/bordje.jpg die er qua soort aardewerk en beschildering aardig overeenkomst mee vertoont. Volgens mij is het een kraamcadeautje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanwege de ooievaars dacht ik ook al aan iets in de richting van een geboortecadeau, maar dit brengt me niet verder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea: Maar wat zou je er dan mee moeten doen? Koffie drinken?
Amadea
8 jaar geleden
@maggy29: misschien hete anijsmelk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@carscha op de onderkant staat een merk van K&G Lunéville. Het décor zou "EErans" of "Gerans" moeten zijn.
Het lukt me niet om meer foto's te uploaden. Zou dat wel mogelijk moeten zijn? @Amadea: vanwege het handvat dacht ik nog aan een kaarsenhouder, maar daar past dat kopje weer niet bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Carscha: Waarom niet, he?

Antwoorden (1)

Nu ik vergelijkbare houders heb gevonden ben ik er zeker van, zie http://www.ebay.fr/itm/SUPERBE-RARE-VEILLEUSE-U-C-SARREGUEMINES-ENFANTS-RICHARD-FAIRE-OFFRE-/311404455355 en http://www.ebay.fr/itm/Ancienne-Veilleuse-SARREGUEMINES-U-amp-C-Enfants-Richard-Decor-Autruche-jouet-/371339945248 : het behoort tot een kinderservies en het kopje diende om chocolademelk in te serveren.

Het schoteltje waarvan ik de afbeelding als reactie op de vraag plaatste is inderdaad ook van Lunéville, dus die overeenkomst klopt.

Toegevoegd na 47 minuten:
Het dateert uit het einde van de negentiende eeuw.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel goed! We zijn er bijna.
Hier nog een link http://www.sarreguemines-passions.com/index.php/lespacecollectionneur/archives-cc/59-nov-2007 Het is dus een nachtlampje, in de vorm van een kopje. Op de pagina zie je een deel van een Duitse catalogus waar je het lampje alleen kunt kopen, of inclusief scherm.
Amadea
8 jaar geleden
Nee hoor, het is geen nachtlampje maar een "tasse trembleuse". Het kopje op deze manier vervoeren voorkómt morsen. Zie de uitleg op http://arts.savoir.fr/arts-de-la-table-les-tasses/
Amadea
8 jaar geleden
Hier nog een plaatje van een exemplaar met deksel: http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/m_o0xoVnC6OPtfjDU7PGD1A.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht ook meteen dat het voor de drager voorkomt dat er hete thee over zijn handen komt bij het morsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea: heb je naar de link gekeken die ik in mijn vorige reactie heb geplaatst?
In de Duitse catalogus noemen ze het een "Nachtlamp" en kun je het "Lämpchen" ook los kopen. In het Frans heet het een "Veilleuse", wat ook een nachtlampje is.
Zouden in beide talen deze woorden dan nog een andere betekenis hebben (zoals in het Nederlands een "nachtspiegel")?
Amadea
8 jaar geleden
Als ik "tasse veilleuse" laat vertalen door Google, dan wordt het een piloot cup.
Een veilleuse zal heus een nachtlampje zijn, maar het gaat om de vorm: een houder met een oor eraan waardoor deze gemakkelijk te vervoeren is en geen olie of kaarsvet er overheen gaat.
Een "tasse veilleuse" is een kopje dat in moeilijke omstandigheden (donker, trap lopen, in vliegtuig of op boot) overgebracht kan worden zonder te morsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stom van me: een veilleuse is ook een waakvlam.
Dus het is toch iets voor verlichting en niet om koffie of chocolademelk uit te drinken?
Amadea
8 jaar geleden
't Kwartje wil maar niet vallen, hè? Je laat in jouw gedachtengang aldoor het woord "tasse" weg, en dat hoort er in dit geval echt bij.