Waarom doen mijn druivenplanten het dit jaar zo slecht?

Verleden jaar heb ik 2 druivenplanten in grote kuipen tegen de muur geplant want ik heb geen tuin, alleen maar een terras. Ik deed hydrokorrels onderin en fijngemaakte eierschalen bovenop de aarde. Ze groeiden toen als kool en begonnen langs rekken aan de muur naar boven te klimmen en op 2,5 meter ging de ene zelfs al langs een horizontaal geplaatste draad.Ze hebben het grootste deel van de dag zon. Dit jaar zag ik de knoppen wel zwellen maar er kwamen pas op ca 1,75 meter bladeren uit de ranken. De lagere knoppen lijken verdroogd. De planten groeien nu ook niet verder ook al heb ik ze in mei specialke druivenplantenmest gegeven Wat is er loos?

8 jaar geleden
in: Wonen
7.8K
Cryofiel
8 jaar geleden
Teveel mest? Voedingsstoffen hopen zich op in de aarde. Hoe meer opgehoopte voedingsstoffen in de aarde zitten, hoe moeilijker de wortels water kunnen aanzuigen (osmotisch effect, voor de kenner). Andere optie: worden de kuipen, en dus de aarde, en dus de wortels, te heet in de volle zon? Wortels horen de diepte in te gaan, en in de natuurlijke situatie is de grondtemperatuur op 1,5 meter of dieper behoorlijk constant, ik meen rond de 10 graden.

Het beste antwoord

Voor de teelt van druiven is onze regio eigenlijk al een paar eeuwen niet meer zo geschikt. Door de warmere zomers van de afgelopen jaren (bijna decennia) echter, is het inmiddels (weer) heel goed mogelijk druiven te telen.
Tot je natuurlijk zo'n extreem koud voorjaar krijgt als we net achter de kiezen hebben, dat tot eind juni duurde. En toen het eindelijk warm werd, werd het ook meteen zo extreem warm dat de tere jonge plantjes met wat pech flink schade op hebben gelopen. Daarbij was het, geloof het of niet, ook een redelijk droog seizoen.

Alles bij elkaar dus niet echt een succesrecept voor druiven, en niet heel bijzonder dat het dit jaar niet gelukt is, al ging het vorige jaren wel. Volgend jaar beter, hopen we.
Ik merk in de moestuin ook dat de courgettes en vooral paprika's en tomaten het bij lange na niet zo goed doen als voorgaande jaren. Eigenlijk hadden ze dit jaar weer in de kas gemoeten. Die 'zuidelijke' groenten en fruit hebben gewoon een langere warme periode nodig dan we ze dit jaar konden bieden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn druif doet het ook dit jaar weer uitstekend.
zondag
8 jaar geleden
Ik ben in mei 3 weken weg geweest. Toen moest iemand anders ervoor zorgen maar die heeft geen groene vingers en nog minder verstand dan ik van druivenplanten. De kuip heeft gaten in de bodem dus overtollig water kan weg en ik geef de plant ook fijngemaakte eierschalen voor de kalk plus tot nu toe 1 keer speciale druivenmest. Die wil ik eind deze maand nog een keer geven.

Andere antwoorden (1)

Druiven zijn goed te kweken in grote potten/ bakken.
Onder een voorwaarde.
De grond moet voldoende kalk bevatten, voldoende voeding en niet te nat en niet te droog.
Kan een teveel aan water wel weg in je bak?

Een kweker weet precies hoeveel hij moet mesten en wanneer.
En heeft dus ieder jaar een gezonde en forse groei.
Doordat jouw plant in een bak staat, kan hij geen voedsel/ water opnemen uit de grond buiten de bak.
Hij moet het dus doen met wat hij krijgt.
Gezien hij deze zomer erg hoog is uitgelopen, geeft al aan dat er iets mis is en hij geen energie genoeg heeft om alle knoppen te laten groeien.
Verder denk ik dat je de druif niet hebt gesnoeid, mogelijk vond je het jammer van al die nieuw takken om ze af te knippen, maar druiven moet je ieder jaar fors terugsnoeien, voor een gezonde groei/ bloei.
Ondanks het koude voorjaar is de groei van druiven normaal te noemen, was aanvankelijk wel wat laat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Er zijn maar 2 rsnken. Degene die verleden jaar meteen de hoogte in schoot en een kleine. Er viel dus niets te snoeien.
zondag
8 jaar geleden
Ranken bedoel ik.