Vlak na de oorlog kon je bij gebrek aan een ijskast, ijsblokken laten bezorgen. Waar kwamen die vandaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Vlak na de oorlog werden koeling gekoeld door ijsstaven die door een fabriek werden gemaakt. Toen waren er nog geen koelkasten zoals we die nu kennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-uit een grote diepvries. (fabriek zoals ronron het noemt)
-uit een ijskelder. Heel ouderwets, verwacht ik eigenlijk niet, maar misschien op enkele plekken toen nog in gebruik.
Erna55
8 jaar geleden
Tot zeker de jaren 70 kon je nog grote blokken ijs kopen uit een ijsfabriek.
Ook was het mogelijk om in een " koelhuis" ( groot diepvrieshuis ) ruimte te huren.
De techniek voor diepvries was er al, lang voordat elk huishouden zijn eigen koelkast met diepvries had.
Ivana
8 jaar geleden
Je had ijsstaven hoogst zelden nodig. Normaal werd het eten opgeslagen in de kelder, die bij nagenoeg ieder huis uit de 30er jaren onder de begane grond aanwezig was, trapje van 6 treden af.
Bederfelijke waar werd ingezouten of voortijdig gekookt. Zoals melk. Dat werd, zeker in de zomermaanden, direct gekookt nadat het gekocht was.
Je kocht je eten vers, dus hoefde je ook ingevroren diepvriesgroenten niet voor ontdooien te behoeden. Mocht je toch een keer behoefte hebben aan ijsstaven (bruiloft of 50-jarig huwelijksfeest, wat vaak thuis werd gevierd), dan kon je een halve staaf bij de visboer halen. :)
ronron1212
8 jaar geleden
Ivana in de grote steden had je portiek woningen daar was echt geen kelder aanwezig.

Antwoorden (2)

Je kon toen ijs bestellen bij een ijsfabriek, die meestal een onderdeel waren van een bedrijf dat het nodig had voor koeling in het fabricageproces. Bij ons was dat de bierbrouwerij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de water en vuur baas ! Je had vroeger de watervuur en ijs baas . Je haalde daar vers koud water en heet water en wat al gezegd ijs in staven zoals stoep randen , gehakt , in blokken en verpulverd . Men vulde daar de ijskast mee . Of echt rijke mensen hun ijskelder ( S) . Waar kwam het ijs vandaan . Uit de ijs fabriek ja maar via methodes met gebruik van ammoniak en nog verder terug in de tijd met zout ?!? ( in Perzië ) maar in Nederland waren er enorme ijskelders die in de winter ijs in die enorme ondergrondse opslag plaatsen opstapelden . En in de zomer zo lang de voorraad strekte het ijs uitventte . Dat was natuurlijk na de oorlog al niet meer . Toen haalde je ijs voor de niet elektrische ijskast bij de waterbaas . Iedere wijk of groter dorp had wel een waterbaas .vaak kon men daar ook de was doen . Tot in de jaren 70 waren veel huizen voorzien van een electra meter waar munten in moesten . En die kocht je bij de waterbaas :) of kruidenier .