Waar moet ik rekening mee houden bij de koop van een huis wat al twee jaar onbewoond is?

Wij hebben een woning op het oog welke al twee jaar leeg staat, sinds drie maanden is de woning gekocht door een belegger die wat onderhoud heeft gepleegd in en om het huis, ik vraag me af wat het nadeel kan zijn als een woning twee jaar geen verwarming aan heeft gehad op gebied van vocht ed....ps de woning heeft geen kruipruimte en is gebouwd in 1994.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom verkoopt de belegger het huis weer zo kort na aanschaf ?
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
@ compres De belegger wil natuurlijk zo snel mogelijk een goed rendement behalen. Als een huis twee jaar te koop staat, is de kans groot, dat de prijs in die tijd een stuk gedaald is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijvoorbeeld gekocht op een veiling.
Ivana
8 jaar geleden
Laat altijd voorafgaande aan de koop een bouwtechnisch onderzoek doen. Dan komen de mogelijke gebreken aan het licht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan kunnen een deel van de gebreken aan het licht komen..
Er worden te vaak dingen gemist en je krijgt geen garantie of verzekering. Persoonlijk vind ik die onderzoeken niks waard.
Ze kunnen nauwelijks dingen zien die je zelf niet kan zien. Zeker met huizen jonger dan een jaar of 40 kan niet zoveel aan de hand zijn. Helemaal als er meerdere huizen van het zelfde type staan is een gesprek met de buren veel meer waard.

Het beste antwoord

Er hoeven geen nadelen te zijn, een huis kan zelfs prima bevriezen zonder schade, als o.a. de leidingen leeg zijn gemaakt.
Belangrijk is dat er voldoende ventilatie is geweest en natuurlijk dat er geen lekkages zijn geweest.

Vochtproblemen zijn te zien en te ruiken. Schimmel e.d. is niet eenvoudig te verbergen. Als het plafond in een badkamer net geverfd is dan zou ik dat niet vertrouwen. Op zich geen probleem als eventuele schimmel eerst goed is bestreden.
Ook hier geldt dat als er genoeg ventilatie is geweest er geen schimmel zal zijn geweest, de badkamer is die 2 jaar niet gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergelijk het maar met een vrijstaande garage zonder verwarming.

Toegevoegd na 9 minuten:
tip: maak een praatje met de buren. Als optrekkend vocht o.i.d. een probleem is hebben die daar ook last van.
Ook kom je zo waarschijnlijk te weten of er dingen mis waren die nu mogelijk verborgen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Is er in de badkamer (en de keuken) een probleem mogelijk met legionella, vraag ik me nu af? Moet de nieuwe bewoner de kranen gedurende enige tijd laten lopen om een mogelijke legionellabesmetting te voorkomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou ik wel doen. Baat het niet, dan schaadt het niet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Legionella is geen probleem voor gezonde mensen en snel te verhelpen en geen punt van zorg bij de aankoop van de woning.
Wat wel bekeken moet worden is de technische staat van de waterleiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, legionella is geen probleem in koud water leidingen en als het 2 jaar heeft leeggestaan zijn alle leidingen koud gebleven. Maar er kan wel andere zooi in de leidingen opbouwen, o.a. koper deeltjes. Dus doorspoelen is zeker een goed idee. Maar als er geklust is kan je ervan uitgaan dat de meeste kranen al hebben open gestaan.

Andere antwoorden (2)

Simpel advies neem een bouwkundige mee tijdens bezichtiging en laat hem de zaak goed nalopen. Waarschijnlijk zijn er geen serieuze problemen maar liever safe dan sorry.
Bv via vereniging eigen huis kun je een bouwkundige keuring aanvragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Goed advies! De website van Vereniging Eigen Huis is overigens www.eigenhuis.nl.
Mijn woning had 1 jaar leeg gestaan, de volgende zaken bleken daarvan het gevolg:

Riolering was gedeeltelijk verstopt - door stilstand was er materiaal in de pijpen blijven liggen, wat hard is geworden. Wij hebben dit laten verwijderen door een installatiebedrijf.

CV bleek niet goed op druk te zijn - Opgelost door water bij te vullen en CV te laten nakijken door een monteur.

Voegen in badkamer bleken uitgedroogd - Dit waren cementvoegen welke meer dan 1 jaar niet nat waren geworden en dus poreus werden. Toen wij gingen douchen liep het water door de voegen en door het plafond - Laten verbouwen door een aannemer op kosten van de verkopende partij / verborgen gebreken.

En zoals hierboven genoemd: Laat een bouwkundige keuring uitvoeren, die paar honderd euro dat dat kost verdien je direct terug als hij iets vindt (en waar jij dus niet voor gaat betalen), als hij niet vindt dan slaap je een stuk beter als je er woont. Beste investering in je nieuwe woning is er niet.