Kan men stro steriliseren met hete lucht ,zoja vanaf welke temperatuur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Heb je een speciale toepassing van dit stro in gedachten ?

Het beste antwoord

Jazeker, dat kan. Op onze manege staat een haysteamer van het merk Haygain (zie link). Op de website staat: "Unlike soaking, steaming hay at temperatures in excess of 212 degrees Fahrenheit kills the harmful spores, mold, mites and bacteria found in hay."

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik realiseerde me achteraf dat je hete lucht zei en niet stoom. Is natuurlijk niet hetzelfde maar misschien heb je hier toch iets aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Om stro met hete lucht te steriliseren heb je zulke hoge temperaturen nodig dat het stro lang voor alle microben erop dood zijn, al in de brand is gevlogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Als aanvulling; niet alleen temperatuur doet ertoe, maar ook tijd. Bij steriliseren moet je vooral zeker weten dat AL het stro voldoende lang voldoende heet is geweest.