Is het strafbaar als ik een kamer verhuur terwijl ik zelf een woning huur van de woningbouw?

Ik huur een woning van de woningbouw (sociale huur) nu is mijn vraag of je een kamer mag verhuren terwijl je zelf ook in de woning woont en op het zelfde adres staat ingeschreven als de persoon die een kamer van je huurt. Op internet lees ik dat in veel gevallen onderverhuur niet mag bij woningcorporaties maar daar staat dan vaak ook dat het gaat om mensen die hun woning verhuren en dat ze zelf niet daar meer wonen maar nog wel staan ingeschreven. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met toestemming van de wbv is dat geen probleem, die bepaalt ook de maximale huur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, maar hoe groot is de kans dat de woningbouw akkoord gaat en mogen zij dan de huur omhoog gooien en zo ja, hoe zit dit met de maximale huurgrens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is bij elke wbv weer anders. Wat je onder de tafel vraagt is weer wat anders...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat er om of het de moeite waard is om het te vragen aan de woningbouw. Als ze het eenmaal afwijzen kun je het niet alsnog doen en as je niks zegt wat zijn dan de risico's ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je niks zegt en ze komen erachter word je zonder pardon op straat gezet. Je moet het zo zien dat een ruimte die je niet echt gebruikt een deel van je huur betaalt. Zie het dikwijls bij wat oudere mensen waar de kinderen de deur uit zijn, etc.
Ivana
8 jaar geleden
...bovendien kan de huurder zich niet op jouw adres laten inschrijven als je het stiekem doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een kamer verhuurt terwijl je zelf ook in de woning woont, mag het toch wel? Op internet lees ik dat de rechter doorgaans alleen in ernstige gevallen instemt met het ontbinden van de overeenkomst. Als je alleen een kamer verhuurt zal de rechter niet instemmen met het ontbinden van de overeenkomst?

Antwoorden (1)

Check je huurcontract; dat is de beste plek om een antwoord te vinden.

Meestal staat in je huurcontract iets over onderhuur (ook van losse kamers), en vaak is dit niet, of niet zomaar toegestaan.
Het probleem is, dat ook een kamerhuurder in bepaalde gevallen officieel huurbescherming heeft -en dus niet kan vertrekken, ook al zeg jij de huur op.